Universal Music Sweden

Movits! släpper nytt album.

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 09:34 CET

Den 23:e mars släpps Movits! nya skiva i Skandinavien. Två veckor senare släpps den i resten av världen utav SlimStyle Records i USA. Yes, det är fortfarande på svenska och yes, det är fortfarande hiphop. Albumet heter "Ut Ur Min Skalle". Idag släpps första singeln från albumet - "Sammy Davis Jr."

Movits! är tillbaka med sin andra skiva. Två och ett halvt år efter debuten Äppelknyckarjazz, släpps uppföljaren Ut Ur Min Skalle. Och det är med nya referenser som bandet har spelat in nya skivan.
Efter att ha haft stora internationella framgångar med debuten, spenderat hela 2010 på internationell mark och spelat på tre kontinenter, valde Movits! att gå in i studion. Det blev ett projekt präglat av tidsbrist, sömnbrist och mycket disciplin. Men påsen knöts samman och nu står de redo att visa upp resultatet.

Ut Ur Min Skalle är en utveckling av bandets karakteristiska sound, en blandning av swingjazz och hiphop. Beatet har blivit tyngre och mer klubbetonat, medan harmoniken har fler influenser än förut. Swingen finns kvar, men inte lika överbetonat och det lånas mer från 50-talet än 30-talet. Allt med en Movits!-prägel och allt med Johan Jivin's samtidsreflekterande texter. Som det utpräglade liveband Movits! är, har man återigen fokuserat på att göra dansanta låtar. Fuck art, let's dance!

Lyssna på första singeln Sammy Davis Jr. - Movits! – Sammy Davis Jr.

För mer info om plattan, bandet gig mm - kolla in http://movits.com

Presskontakt/Frågor/Info: christoffer.soderstjerna@umusic.com

Bokning: Gillis Bengtsson, Swingkids: gillis@swingkids.se +46739 229 026