TrainRec

MOVITS! SLÄPPER SINGEL OCH VIDEO

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 11:28 CET

Det senaste ett och ett halvt åren har Movits! hunnit med det mesta. Efter det hyllade albumet "Ut Ur Min Skalle" har trion från Luleå varit på två turnéer i Japan, varit en sväng i USA och gigat nästan överallt i Europa. Bland annat var bandet och uppträde nu i somras på gigantiska festivaler som Tysklands Fusion Festival, Nedlerländernas Lowlands, Slovakiens Phododa och Englands Glastonbury.

Efter platinasingeln "Na Na Nah!" med Timbuktu och guldsingeln "Sammy Davis Jr." släpptes även en specialutgåva av plattan i Japan.

Nu har Movits! pendlat mellan sin nya studio i skivbolaget Goldenbests lokaler i Stockholm och studion i Luleå. Singeln "Röksignaler" är ett första smakprov på vad som komma skall när killarna bryter upp dörren till sin studio senare i år.

– Det känns inte helt fel att använda en filmterm för att beskriva denna låt. Ja, vi gillar spagetti-western och soundtrack av Morricone. Öknen i Joshua Tree inspirerar till att skapa musik. Och ja, Django Unchained är årets hittills fetaste film! Om "Röksignaler" får dig att tänka på en kisande Clint eller en sträv Tarantino blir vi inte överdrivet ledsna. Vi lovar, säger Joakim Nilsson om singeln.

När det var dags att göra musikvideon till singeln ville dom att den skulle förstärka stämningen och matcha miljön med musiken. Det stod därmed helt klart att de inte kunde filma i Sverige. När bandet avslutat sin USA-turné bestämde dom sig för att flyga in ett filmteam från Sverige som mötte upp dom i LA med en husbil. Dom skulle filma på klassisk mark. Dom satte sig i en bil som tre timmar senare hade tagit dom till Joshua Tree National Park.

– Ofta när man jobbar med film stöter man på motgångar. Dessa leder till kompromisser som gör att slutresultatet blir en liten smula mindre magisk än vad man tänkt. Denna gång var inget undantag, förutom på en punkt. Motgångarna ledde till ett slutresultat som blev bättre än vi hade tänkt, säger Joakim om videoinspelningen.

Idag släpps singeln "Röksignaler" som är det första smakprovet från bandets tredje skiva, som kommer i sommar. Videon kommer imorgon.

Spotify:

iTunes:

Goldenbest jobbar med Sveriges bästa artister och musiker. Vi jobbar varje dag för att flytta fram gränserna för Svensk musik och underhållningsbranschen i stort. Antingen är ni med oss eller mot oss, vi älskar er ändå.