Miljöpartiet de gröna

MP: Återför stationer och tågverkstäder till Banverket

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 11:44 CET

På en presskonferens idag presenterade MP:s språkrör Peter Eriksson och trafikpolitiska talesperson Karin Svensson Smith ett niopunktsprogram för ett mer robust järnvägssystem.
- Vi måste sammanföra kärnverksamheterna under en aktör så att vi får någon ordning. Människor ska inte behöva stå och frysa utomhus för att stationshusen har bolagiserats under Jernhusen och lagts ner. Tågverkstäderna ska utföra underhåll på tågen, inte generera hyrespengar till staten, säger Karin Svensson Smith

- Regeringen har förvärrat problemen genom att stoppa en rad planerade järnvägsinvesteringar. MP vill öka kapaciteten genom 33 miljarder till underhåll och 80 miljarder till investeringar mer än regeringen under planperioden, säger Peter Eriksson

- Det krävs flera åtgärder för att optimera järnvägssystemet och göra det tåligare för störningar. Antalet anställda som arbetar med underhåll har minskat med 1500 personer och det kan bli värre med den avreglering som regeringen vill genomföra, säger Karin Svensson Smith.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Peter Eriksson, 070-52 48 776