Miljöpartiet de gröna

Mp bakom miljöbilsboom

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2005 15:44 CEST

Var tionde såld bil är miljöbil. Det är tack vare den politik Miljöpartiet drivit igenom i den rödgröna majoriteten, säger Miljöpartiet de Grönas språkrör Maria Wetterstrand.

- Vi har skattebefriat biodrivmedel, sänkt förmånsskatten för miljöbilar som tjänstebilar och sett till att miljöbilarna slipper trängselavgifter. Efter nästa årsskifte gynnas miljöbilarna än mer i förhållande till andra bilar, när fordonsskatten koldioxidrelateras säger Maria Wetterstrand.

- Under våren införs en regel att alla större mackar ska sälja något biodrivmedel. Det kommer att göra det lättare för den som valt en miljöbil att hitta rätt bränsle. I många kommuner har vi dessutom drivit igenom gratis parkering, eller till och med investeringsstöd för den som väljer miljöbil.

- I fortsättningen ska staten köpa in minst 35 procent miljöbilar vid förnyelse av sin egen bilpark. På kommunal nivå har Miljöpartiet i många fall redan drivit igenom liknande strategier, säger Maria Wetterstrand.

- Det har helt enkelt blivit lönsamt att välja miljöbil, både privat och som tjänstebil. Utan Miljöpartiet hade denna positiva utveckling uteblivit.

- Miljöpartiet vill nu införa ett konverteringsstöd för den som väljer att konvertera sin gamla bensinbil till etanol ? eller biogasdrift. Samtidigt kommer fler och fler miljöbilar successivt ut på andrahandsmarknaden i takt med att deras andel av bilparken ökar. Det gör miljöbilsalternativet tillgängligt för fler.

- Nu kan vi fortsätta genom att bryta Sveriges oljeberoende och skapa jobb genom en inhemsk produktion av biobränslen. Redan nu intresserar sig USA, England och Finland för vår svenska politik för omställningen av bilparken och bränsledistributionen. Svensk industri har också en stor möjlighet att exportera både miljöbilar, miljöbränslen och kunnande inom området, säger Maria Wetterstrand.

Kontakt: Maria Wetterstrand, 073-701 45 45
Mattias Bengtsson, pressekreterare, 0736-27 53 83