Miljöpartiet de gröna

MP bjuder in till samtal om barnfattigdom

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 09:32 CET

Riksdagsledamoten Gustav Fridolin deltar idag i riksdagens debatt om barnfattigdomen. I samband med den riktar Miljöpartiet en inbjudan till familjer att höra av sig till partiet och diskutera vad som behöver göras för att bygga ett Sverige som hänger ihop igen.

Bakgrunden är Rädda Barnens nya rapport som visar att 220 000 barn växer upp i fattigdom i Sverige.

- Sverige har inte råd att slösa bort talanger. Alla som växer upp har rätt till en ärlig chans. De politiska lösningarna på barnfattigdomen finns hos alla som själva har erfarenhet av att leva med knappa resurser. Dagens debatt lider av att den förs alldeles för långt ifrån dem som berörs. Ingen mår bra av att pratas om och aldrig med. Därför bjuder vi in till samtal, säger Gustav Fridolin.

- För att bygga framtidstro behövs en politik som ger trygghet och möjligheter. Vi behöver ett fungerande trygghetssystem och börja ställa om samhället så att det skapas nya jobb. Men sådana löften är en klen tröst när man sitter och vänder på slantarna. Därför vill vi ta del av förslag på vad som kan göras här och nu. Sedan kommer vi gå med dem till de andra partierna för att se vad som kan göras.

Inbjudan riktar sig till organisationer som organiserar eller jobbar med familjer i ekonomiskt utsatta situationer, så som Sveriges Makalösa Föräldrar, Rädda Barnen och Majblomman – men också direkt till familjer. Miljöpartiet har öppnat en brevlåda, framtidstro@mp.se, som man kan höra av sig till med förslag.

Idag kl 13:45 (strax före statsministerns frågestund) finns Gustav Fridolin tillgänglig i kammarfoajén utanför plenum. Debatten börjar direkt efter frågestunden kl 14:45.

För vidare information:
Gustav Fridolin 070-274 00 82