Miljöpartiet Stockholms stad

MP föreslår samarbete mellan partierna för att minska barnfattigdomen

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2012 12:12 CET

Igår presenterade Rädda Barnen sin årsrapport. Siffrorna är oroväckande, i bland annat Rinkeby lever över hälften av alla barn i ekonomisk utsatthet. Miljöpartiet vill se handling, och föreslår nu att alla partier samarbetar för att ta fram en gemensam åtgärdsplan för att minska barnfattigdomen i Stockholm.

-  Miljöpartiet uppmuntrar alla partier i staden att gå samman och ta fram en handlingsplan mot barnfattigdom. Om Stockholms stad menar allvar med att bekämpa barnfattigdomen så behöver en bred majoritet delta i det viktiga arbetet, säger Åsa Jernberg, gruppledare i Stockholm stad.

-  Vi ser att livsvillkoren i olika delar av staden varierar väldigt mycket. Kraftfulla insatser behövs från politiken för att garantera varje barns rätt till en god hälsa och en skälig levnadsstandard. Ett första viktigt steg är en handlingsplan med tydliga mål som en bred majoritet ställer sig bakom, säger Åsa Jernberg.

Länk till Rädda Barnens rapport

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD