Miljöpartiet de gröna

Mp: Kontroversiell kandidat måste bort från kommissionsförslag

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2004 13:41 CEST

När statsministern i eftermiddag träffar EU-kommissionens ordförande Barroso måste han kräva att den föreslagna flyktingkommissionären Buttiglione inte får någon plats i den nya kommissionen. Det säger Miljöpartiet de Grönas ledamöter i EU-nämnden Gustav Fridolin och Ulf Holm i ett uttalande.

- Ska Sverige kunna fortsätta hävda att man värnar asylrätten och tror på mänskliga rättigheter inom EU måste man lämna besked om att man inte accepterar Buttiglione i EU-kommissionen eller att Italien får ansvar för flyktingfrågorna, säger Gustav Fridolin.

- Beslutet i EU-parlamentets ansvarige utskott att underkänna Buttiglione som kommissionär lär vara det första beslutet som går flyktingarnas väg i unionen. Handlar vi rätt har vi en unik möjlighet att vända utvecklingen så att asylrätt och mänskliga rättigheter blir kännetecken för Europa snarare än fästningar och murar. I eftermiddag får Persson visa om han är med eller mot oss i den kampen, säger Ulf Holm.

Kontakt: Gustav Fridolin, 070-274 00 82
Ulf Holm 070-576 26 49