Miljöpartiet de gröna

MP kräver att 180-dagarsregeln för sjuka rivs upp

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 09:06 CET

Miljöpartiets de grönas språkrör Peter Eriksson och ansvariga riksdagsledamoten Gunvor G Ericson kräver nu att 180-dagarsregeln rivs upp, som från nyår tvingar exempelvis svårt cancersjuka från Försäkringskassan till Arbetsförmedlingen för att söka nya jobb.

- Det är inte Försäkringskassan som gör fel, utan det är regeringens regler som styr. Regeringen måste ta ansvar i stället för att skylla på andra, säger Peter Eriksson.

- Miljöpartiet kräver att beslutet rivs upp om 180-dagarsregeln, som tvingar sjukskrivna att söka nytt jobb efter ett halvår. Varje person med human människosyn inser att oro och stress inte förbättrar läkandet eller sjukdomsprognosen, säger Gunvor G Ericson, talesperson i socialförsäkringsfrågor.

Miljöpartiet röstade emot 180-dagarsregeln när den infördes sommaren 2008. Efter en övergångsperiod på ett och ett halvt år får nu reglerna i rehabkedjan fullt genomslag vid årsskiftet, vilket innebär att 54 000 människor kommer att utförsäkras och tvingas söka jobb. På onsdag nästa vecka tas de kompletterande reglerna, som utlovades i samband med regeringens förra proposition.

FÖR VIDARE INFORMATION:Peter Eriksson, 070-52 48 776
Gunvor G Ericson, 070-795 22 80
Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23
Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83