Miljöpartiet de gröna

Mp kräver att Vattenfalls övervinster går till säkrare elnät

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2003 13:55 CET

Peter Eriksson kräver att Pagrotsky tar initiativ för att vattenfalls övervinster används för att bygga om till ett modernare och säkrare elnät. Dessutom måste vattenfall skynda på omställningen till ett uthålligt energisystem istället för att motverka den.

- Nu satsar Vattenfall sina mångmiljardvinster på kol, olja och kärnkraft istället för att säkra elnätet och ställa om till ett uthålligt energisystem. Staten måste som ansvarig ägare genom näringsminister Leif Pagrotsky ställa tydligare krav på Vattenfall.

I våras prickade konstitutionsutskottet den före detta näringsministern Björn Rosengren. KU ansåg att styrningen av det statliga bolaget Vattenfall var alltför svagt. Vattenfall har länge bedrivit en politik som i flera avseenden går på tvärs mot den av regering och riksdag beslutade.

- Vi har ett statligt bolag som investerar miljarder i kolkraft i Polen och Tyskland. Dessutom planerar man att plöja ner ytterligare åtta miljarder kronor för att bygga ut kärnkraftskapaciteten i Ringhals. Samtidigt anser man sig inte ha råd att bygga om elnätet så att man kan garantera ström till kunderna. Det är oacceptabelt. Det statliga elbolaget kan inte bara vara till för att suga ut svenska folket genom att ta ut så höga priser så möjligt. Nu måste Pagrotsky måste ta initiativ till att få vattenfall att bli mer kundorienterat och att följa riksdagens beslut.

Peter Eriksson 070- 524 8776, Paulo Silva, politiskt sakkunnig 070- 738 65 34