Miljöpartiet de gröna i Nacka

MP Nacka välkomnar uppsägning av oljehamn

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2013 10:42 CEST

Miljöpartiet de gröna i Nacka välkomnar med glädje beskedet att Nacka kommunstyrelses ordförande, Mats Gerdau, nu stödjer vårt tidigare förslag om att säga upp tomträttsavtalet med Bergs oljehamn och istället bygga bostäder i området.

Redan för två år sedan lämnade Sidney Holm, språkrör för Miljöpartiet de gröna i Nacka,  in en motion till kommunfullmäktige med förslaget att säga upp tomträttsavtalet i Bergs oljehamn vars uppsägningstid löper ut den sista december i år. Oljedepån har funnits i kommunen sedan 1959 och verksamheten passar inte längre in i kommunen.

- Vi ser mycket hellre att området i Jarlaberg  används åt att bygga bostäder än att vi ägnar ytterligare 40 år åt att lagra ett ohållbart energibränsle i kommunen, säger Sidney Holm.

- Det är ett moget beslut av kommunstyrelsens ordförande som visar på en ökad medvetenhet om oljans nackdelar. En oljehamn passar också dåligt in i regeringens långsiktiga prioritering att Sverige 2030 bör ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen.

Kontakt:
Sidney Holm, språkrör för Miljöpartiet de gröna i Nacka, 0761-99 50 50
Nicole Goufas, pressekreterare, 0761-95 60 50

Vi bryr oss om allt levande, världens alla människor och kommande generationer. Miljöpartiet är en del av en global grön rörelse. Tillsammans arbetar vi för långsiktigt hållbara, demokratiska samhällen, där människor tar ansvar, både lokalt och globalt.