Miljöpartiet Stockholms stad

MP: Ny motion för att hjälpa män som utsätts för våld i nära relationer

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 08:25 CEST

Det våld som begås mot män i nära relationer uppmärksammas idag i ABC. Nu lämnar Miljöpartiet in en motion om att Stockholms stad via socialtjänsten bör öppna en riktad verksamhet för män som utsatts för våld i nära relationer.

- Vad som saknas är en bredare riktad verksamhet för män som utsätts för våld i nära relationer med jourtelefon, skyddat boende, terapisamtal och juridiskt stöd vid anmälan av misshandel. Det behövs också en åtgärdsplan inom socialtjänsten för att öka kompetensen kring de här frågorna, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare i Stockholms stad.

- Det stora mörkertalet av män som blir utsatta för våld i nära relationer är troligen ganska stort på grund av de mansnormer som råder i samhället. Siffror från BRÅ visar att partnervåld mot män är vanligare än många tror. Därför är det viktigt att fånga upp och hjälpa män som utsätts eller har utsatts för våld i nära relationer, säger Åsa Jernberg (MP), gruppledare i Stockholms stad.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm