Miljöpartiet Stockholms stad

MP: ny motion till riksdagen för att förbättra den hälsofarliga luften i Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 16:04 CEST

Nu lämnar Miljöpartiet i riksdagen in en motion för att komma till rätta med den hälsofarliga luften i Stockholm. Den utgör en viktig grundförutsättning för att se till att Stockholm och andra drabbade kommuner har de verktyg de behöver för att själva kunna genomföra de åtgärder de bedömer är viktiga för att förbättra luften.

- Motionen, om den godtas av riksdagen, skulle till exempel kunna ge Stockholm stad möjligheter att införa avgifter eller miljözoner för lätta lastbilar och fordon utan katalysator. Både Miljöpartiet i riksdagen och vi i Stockholm stad har tidigare lagt en rad förslag för att komma tillrätta med problemen med ohälsosam luft, nu hoppas vi att Lena Ek och regeringen inser att den här motionen behövs, säger Daniel Helldén, oppositionsborgarråd i Stockholm stad.

- Motionen skulle också möjliggöra för oss att kunna införa dubbdäcksavgifter, något som skulle förbättra luften i Stockholm avsevärt. Partiklar som bland annat dubbdäck river upp i asfalten är ett av de största lufthälsoproblemen i Stockholm, Säger Daniel Helldén.

Motionen finns bifogad nedan.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm