Miljöpartiet de gröna i Västernorrland

MP prioriterar landsbygdspolitiken Jämtar och västernorrlänningar träffas i helgen

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2012 09:02 CEST

MP prioriterar landsbygdspolitiken Miljöpartiet i Västernorrland och Jämtland håller en seminariehelg i Bispgården med fokus på landsbygdsfrågor. Miljöpartiet har ett kongressbeslut på att bli Sveriges bästa landsbygdsparti och som ett steg i detta kommer miljöpartister från hela landet att samlas i landsbygdskommunen Ragunda för att utveckla landsbygdspolitiken.
Frågor om bensinskatt, förnybar energi, klimatåtgärder, skatteutjämning och framför allt omställningen till ett hållbart samhälle har sin utgångspunkt från landsbygden. Miljöpartiet är kritiserat för att vara ett storstadsparti och den bilden vill vi ändra på genom att träffas i Bispgården.
- Vi har en bra politik för landsbygden, vi saknar bara de klara formuleringar. Landsbygden är grunden i omställningen mot ett hållbart samhälle. Vi måste skifta fokus från att tro att staden är framtiden till landsbygden, säger Mattias Näsman, språkrör i Miljöpartiet i Västernorrland.
I Bispgården kommer det under helgen diskuteras miljöpartiets förslag till partiprogram och hur det förhåller sig till landsbygden. Som expertpanel för helgen är bland andra Thure Eriksson, ordförande för LRF Västernorrland, Christel Gustafsson från Jordbruksverket, Ylva Lundkvist från hela Sverige ska leva och Thorsten Laxvik från Nipakademin inbjudna för att ge sin syn på landsbygden och dess möjligheter för företagande och hur Miljöpartiet kan utveckla sin landsbygdspolitik.
Detta initiativ är tänkt att mynna ut i konkret politik för att höja Miljöpartiets anseende och trovärdighet i frågor som rör landsbygden.

För schema se http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=262253
För ytterligare kontakt och information:
Mattias Näsman, språkrör Miljöpartiet i Västernorrland, tfn 070 3387717
mattias.nasman@hotmail.com