Miljöpartiet de gröna

Mp redovisar remissen på nya partiprogrammet

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 16:11 CEST

Pressträff lördag den 16 oktober klockan 15.00 i Jönköping:

MP REDOVISAR REMISSEN PÅ NYA PARTIPROGRAMMET

Miljöpartiet tar fram ett nytt partiprogram till nästa kongress 2005. Ett utkast har varit ute på ett internt rådslag bland medlemmar, lokal- och regionavdelningar och en extern remissomgång bland intresseorganisationer. I samband med kommun- och landstingsdagarna i Jönköping presenterar ansvarige för revideringen Gustav Fridolin resultatet av rådslaget.

- Utkastet är kortare och mer ideologiskt hållet precis som vi haft i uppdrag att göra det. Samtidigt känner vi att vi har utvecklat och stärkt partiets sociala profil, vilket många efterlyst. Men än så länge är det långt kvar, nu ska utkastet bli till ett färdigt förslag som sedan går till partistyrelsen för att bli en proposition till kongressen. Till exempel behöver vi också stärka vår politik när det gäller företagande och entreprenörsskap, säger Gustav Fridolin.

- För mig har det under arbetet varit särskilt viktigt att ha en nära kontakt med solidaritetsrörelsen och de intresseorganisationer som ligger oss nära. Till exempel har det i arbetsgrupperna som arbetat fram utkastet suttit miljöpartister med sin bas utanför partiet, i organisationer som Kristna Freds, RFSL, Elevorganisationen eller Greenpeace. Sedan har utkastet gått på remiss till en lång rad organisationer, från LO och Svenskt Näringsliv till Elöverkänsligas förbund och Alternativ stad.

Klockan 14.30 redovisar Gustav Fridolin resultatet av rådslaget/remissen för kommun- och landstingsdagarna på Södra Vätterbygdens folkhögskola i Jönköping. Klockan 15.00 hålls en pressträff.

Kontakt: Gustav Fridolin, 0702-74 00 82
Mattias Bengtsson, politisk sekreterare, 0736-27 53 83