Miljöpartiet Stockholms stad

MP: Skärp kontrollen på maten som serveras i Stockholms skolor

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2013 08:38 CET

Den senaste tiden har det rapporterats att skolkök och lunchrestauranger runt om i Sverige kan ha serverat mat som innehållit hästkött. Nu vill Miljöpartiet i Stockholms stad att staden ser över kontrollen på mat och livsmedel som serveras i Stockholms skolor.

- Det är viktigt att vi kan garantera att den mat vi serverar också är den mat vi beställt. Det är tydligt att det finns utmaningar i leverantörskedjan idag. Det medför risker. Till exempel kan det idag vara svårt att veta om maten innehåller rester av farliga ämnen eller var maten eller köttet har för ursprungsland, säger Åsa Jernberg (MP), gruppledare i Stockholms stad.

- Det handlar inte så mycket om hästkött utan mer om att vi måste kunna vara säkra på vad vi stoppar i oss och vad vi serverar våra barn i förskolan och skolan. Vi vill se så lite halvfabrikat som möjligt och att det istället finns fler tillagningskök i våra skolor som lagar maten från grunden med ekologiska råvaror, säger Åsa Jernberg.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm