Miljöpartiet de gröna i Helsingborg

​MP tar initiativ till att bättre skydda Öresund

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2019 10:35 CEST

Öresund är ett av Sveriges mest intressanta vatten. MP sträcker nu ut en hand - hur kan vi tillsammans skydda Öresund bättre?

Öresund är ett hem för mer än 1 000 arter av djur och växter. Havet behöver ha ett starkt skydd då det är - och i ännu högre grad framöver kommer att vara - utsatt för hårt tryck av bl.a. exploateringsintressen. Ett skydd skapar också möjlighet att utveckla turismen under mer hållbara förutsättningar.

Rickard Persson (MP):

- Som tidigare riksdagsledamot och kommunpolitiker sedan flera decennier känner jag: politiken har inte gjort nog. Vi måste göra mer för att skydda Öresund. Därför hoppas jag att vi i Helsingborg kan ta initiativ till ett skånskt grepp för att skydda Öresund. MP är regeringsparti och nu sträcker vi ut handen: vad kan vi göra tillsammans som helsingborgare för att skydda vårt älskade Öresund bättre?

Rickard Persson satt i Riksdagen 2014-2018, har tidigare varit vice ordförande i Miljönämnden, sitter nu i Miljönämnden och är även ersättare i kommunfullmäktige.

Miljöpartiet har lämnat in en interpellation om att växla upp arbetet med att skydda Öresund. Interpellationen i sin helhet finns att nå här: https://drive.google.com/open?id=179dURjTAGKla3qESwxen94-wW1rGrZPD

För mer information,

Kontakta Rickard Persson på 070-858 44 66