Miljöpartiet de gröna

Mp tar sats för mer inflytande

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2004 16:00 CEST

Avstamp på helgens gröna kommun- och landstingsdagar:

MP TAR SATS FÖR MER INFLYTANDE

Ökat politiskt inflytande väntar sedan drygt 200 aktiva miljöpartistiska kommun- och landstingspolitiker från hela landet varit samlade i Jönköping under helgen för att diskutera och utbyta erfarenheter på kommun och landstingsdagarna.

- Nu tar vi sats för att öka vårt inflytande i kommuner och landsting runtom i landet, säger Mats Pertoft, kommunalråd från Södertälje och ansvarig partistyrelseledamot.

- Miljöpartiet styr i 69 av landets kommuner och 5 landsting. Vi har utbytt erfarenheter och vässat klorna, nu åker vi hem med föresatsen att ytterligare öka vårt politiska inflytande. Vårt mål är inte begränsat till att vilja sitta i regering. I varje kommun och varje landsting där vi finns är vårt mål att sitta i majoritet och styra.

- Vår tid behöver våra gröna idéer. I en tid av växthuseffekt, ohälsa och medborgarnas utanförskap behövs förbättrad kollektivtrafik, energieffektivisering, friår och utökat kommunalt självstyre, säger Mats Pertoft.

Språkröret Peter Erikssons tal vid invigningen finns på vår hemsida http://www.mp.se

Kontakt: Mats Pertoft, 0708-518 079
Mattias Bengtsson, politisk sekreterare, 0736-27 53 83

Samtliga pressmeddelanden samt övrig information om Miljöpartiet och vår politik hittar du på vår hemsida http://www.mp.se