Zaida Catalán

MP-toppar stödjer EU-positiva Zaida

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 06:00 CEST

Robert Winroth, gruppledare i Västerbottens landsting, Andreas Porswald, kommunalråd i Västerås och Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd i Malmö stödjer Zaida Cataláns kampanj och hennes progressiva inställning till EU.

- Miljöpartister är alldeles för negativa i sitt budskap om EU till väljarna. Det fungerar inte längre. De som röstar bryr sig om Europas framtid, de vet att EU:s miljöarbete också berör Sverige. Att Sverige och EU utvecklas gemensamt och hur EU med Sverige ska utgöra en positiv kraft i världen. Zaida Catalan talar precis om detta i sin kampanj, säger Lari Pitkä-Kangas.

Zaida Catalán står på plats fem på Miljöpartiets lista och på första plats står Carl Schlyter som är uttalad EU-motståndare.

- Valrörelsen får inte präglas av återvända trotjänare för partierna, den ska präglas av unga krafter som slåss för klimatet, slår vakt om integriteten och rätten till internet och jämställdheten. Zaida representerar allt jag vill se hos en grön ledamot i parlamentet. Hon är en ung, framåt och representativ kvinna som verkligen ser möjligheterna med EU och inte bara problemen. Jag är övertygad om att hon kan röra om i gubbväldet nere i Bryssel, säger Robert Winroth.

- Zaida är en kandidat till EU- parlamentet som brinner för bland annat jämställdhet och en grön omställning för nya jobb. Det är viktigt att lyfta fram bra och unga kandidater till EU-parlamentet. Det är därför jag tänker lägga min röst på Zaida, säger Andreas Porswald.

Zaida Catalán kandiderar till Europaparlamentet för Miljöpartiet de Gröna. Hon arbetar som jurist i Miljöpartiet och sitter också i kommunfullmäktige i Stockholms stad.

För mer information:

Anna Söderström, kampanjansvarig, 0709 - 166 571