Miljöpartiet de gröna

MP VÄLKOMNAR SOCIALFÖRSÄKRINGSUTREDNINGEN

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 14:22 CET

I Hedborgs utredning om socialförsäkringarna som presenterades idag finns kreativa idéer som Miljöpartiet bejakar. Att skapa en fungerande företagshälsovård som inte är utlämnad till arbetsgivarna och som får en aktiv roll i att skapa nya livschanser för människor är mycket positivt. Det säger Gunvor G Ericson, mp:s riksdagsledamot i socialförsäkringsutskottet.

- De problem som Anna Hedborg beskriver förtjänar att tas på mycket stort allvar. Dagens långa sjukskrivningar innebär att många människor far mycket illa, säger Gunvor G Ericson.

- Vi måste se den enskilda människans behov och vad som gör att människor hamnar i långa sjukskrivningar. Att bara strama upp sjukförsäkringen som regeringen gör och skylla på fuskande människor riskerar att än mer dela samhället i två delar.

Miljöpartiet hoppas nu att den parlamentariska utredningen kommer igång så fort som möjligt. I den bör ett brett grepp tas för att skapa ett system där grundtryggheten garanteras samtidigt som nya livschanser skapas för människor att gå vidare, hitta ett nytt jobb eller vidareutbilda sig.

- För det fortsatta arbetet i den parlamentariska utredningen måste vi också se att utnyttjandet av socialförsäkringen hänger ihop med situationen på arbetsmarknaden och möjligheterna att få ett jobb, säger Gunvor G Ericson.

Kontakt: Gunvor G Ericson 070-795 22 80
Fredrik Lann, politisk sekreterare, 08-64 26