Miljöpartiet Stockholms stad

MP vill bygga 15 000 bostäder i Stockholms stad

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 08:41 CEST

Miljöpartiet i Stockholms stad vill bygga minst 15 000 nya bostäder under kommande mandatperiod (2011-2014). Det är samma ambitionsnivå i antal som samtliga partier presenterat för samma period. Skillnaden mellan olika partier ligger i vad som ska byggas och var.

- Miljöpartier har en tydlig strategi för hur 15 000 bostäder ska byggas samtidigt som viktiga grönområden behålls och Stockholm tar klimatansvar. Tydligare än något annat parti har vi presenterat denna strategi. Vi har berättat var de ska byggas, hur stor andel som ska gå till unga och studenter, våra kriterier för hållbart byggande och hur stockholmarna ska göras delaktiga i processen, säger Emilia Hagberg (MP), gruppledare Stockholms stad.

- Av de bostäder som Moderaterna har beviljat under nuvarande mandatperiod bryter varannan mot kriterierna för ett hållbart byggande. Vi säger inte nej till byggande, men vi säger nej till dålig moderat bostadspolitik, säger Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd Stockholms stad.

Miljöpartiet prioriterar yt- och kostnadseffektiva lägenheter för unga och studenter före glesa villaområden; hyreslägenheter lika högt som bostadsrätter, samt viktiga naturområden, parker och skolgårdar framför enskilda byggintressen. Samtidigt måste Stockholm komma bort från en stadsplanering som utgår från ett bilberoende.

Läs rapporten ”15 000 nya bostäder i Stockholm” (under läs mer) här: http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=193145