Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

MP vill ha tidsplan för sprututbyte

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 13:22 CET

Miljöpartiet uppmanar Ulf Kristersson, socialborgarråd i Stockholms stad, att agera snabbt i en skrivelse till kommunstyrelsen.
Stockholms Läns Landsting kommer snart fatta beslut om att genomföra försök med sprututbyte. Därför lägger Stefan Nilsson (MP) idag en skrivelse i kommunstyrelsen, där han uppmanar den moderatledda majoriteten att skyndsamt ta fram en tidsplan för arbetet. Det krävs beslut av både Stockholms stad och landstinget för att sprututbyte ska bli verklighet i Stockholm.

- Jag vill se en tidsplan snarast för hur staden kommer att arbeta med den här frågan, så vi inte förlorar tid. Det handlar om att värna liv och hälsa för alla de missbrukare som kan undvika att smittas av HIV och hepatit, säger Stefan Nilsson (MP).

- Det praktiska arbetet med sprututbyte leder till ökad kontakt med missbrukarna, vilket också kommer att ge större möjligheter till behandling mot missbruket, säger Stefan Nilsson (MP).

Bakgrunden är att Miljöpartiet hade med införande av sprututbytesprogram i sitt budgetförslag för 2008. Av rädsla för att förlora en votering om förslaget gick Moderaterna med på en utredning. Det är denna utredning, som Stockholms stad och landstinget har gjort gemensamt, som nu föreslår försök med sprututbyte.

För kommentarer: Stefan Nilsson (MP) gruppledare 0761- 22 96 27.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs plan 1, 105 35 STOCKHOLM
08-508 29 000 (växel)

Pressekreterare Anna Norberg 0761- 22 97 97