Bunker Hill Production AB

Mr.Mudd and Mr.Gold blev årets butik

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 13:23 CEST

Butiken Mr.Mudd and Mr.Gold på Södermalm i Stockholm blev årets butik i tidningen Café.

Ägarna till butiken Adam Almquist och Mikko Engström tog fram konceptet till butiken med hjälp av arkitekten Daniel Franzén / Bunker Hill under 2009 och butiken öppnades i början av 2010.

Ur motiveringen "Adam Almquist och Mikko Engström valde att inreda lokalen på Åsögatan på Södermalm i Stockholm med både väggar, displaybord och provrum i ljust Svenskt trä. Inramningen passar det workwear-inspirerade sortimentet perfekt, kläderna och accessoarerna är nämligen så bra att de kan tala för sig själva. På Mr. Mudd and Mr. Gold finns handplockade varumärken från Japan, USA och England som aldrig tidigare sålts i Sverige."

Bilder på butiken finns på www.mrmuddandmrgold.se

Länkarna nedan för högupplösta bilder:

Daniel Franzén Architect MFA
Bunker Hill Production AB
daniel@bunkerhill.se
www.bunkerhill.se

Daniel Franzén startade TAF Arkitektkontor 2002 tillsammans med Mattias Ståhlbom och Gabriella Gustafsson. 2005 lämnade han kollegorna och startade det nya arkitektkontoret Bunker Hill.
Sedan dess har han i det egna företaget ritat smycken som burits av internationella och svenska popstjärnor, ritat en av Sveriges minsta lägenheter på 11m2. Han har även gjort ett flertal inredningar med svensk furu som starkt inslag, 2005 ritades Tender Bar och Isola Espresso.

2010 invigdes butiken Mr Mudd and Mr Gold med den mest konsekventa inredninging i furu hittils. 2006 började Bunker Hill att producera tre stycken svarvade ljusstakar som har formen av flaskor, de har sedan dess blivit ordentligt uppmärksammade i svensk och internationell press. Samma år tilldelades Franzén Elle Interiörs designpris för sitt bord Chamfer som han ritat tillsammans med Mattias Ståhlbom. Franzén har sedan 2007 samarbetat med det svenska företaget Arvesund och 2009 lanserades de första husen för företaget.

Franzén har sedan 1999 ställt ut sina produkter i Tokyo, Paris, London, Milano och Stockholm. 2009 visades en retrospektiv utställning på Designgalleriet i Stockholm "greatest hits 1999-2009". 2008 ställde Franzén ut på Gallery Pascale i Stockholm som resulterade i en produkt för Pascale.

Nu har Franzén startad ytterligare ett företag Helt Nytt Boende tillsammans med kollegan Matts Sandberg som är VD på företaget. En ny webbplats för nyproduktion heltnytt.se har lanserats i betaversion med all nyproduktion inom boende både till salu och planerat.