Malmö SymfoniOrkester, MSO

MSO möter Juho Pohjonen – ny spännande talang

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 08:40 CET

Dirigenten Okko Kamu har för vana att ta både musiker och publik med storm. Nästa torsdag 30 november kommer han till Malmö Konserthus igen och nu i sällskap av finske pianisten Juho Pohjonen som gjorde en stark USA-debut i Carnegie Hall för knappt två år sedan. ”En ny spännande talang” menade New York Times. Malmö SymfoniOrkester fortsätter med säsongens ryska tema, där Sjostakovitj och hans omvärld är i fokus. Pohjonen ger sig i kast med Prokofjevs femte pianokonsert från 1932. Verket uruppfördes samma år i Berlin med tonsättaren själv vid pianot. Dessutom står musik av Sallinen och Schumann på programmet. I samband med konserten delas Malmö SymfoniOrkesters Vänners årliga stipendier till orkestermedlemmar ut.

OKKO KAMU, DIRIGENT
I mars fyllde Okko Kamu 60 år! Karriären som dirigent har tagit honom överallt i världen sedan han som 23-åring, nästan helt självlärd, vann Herbert von Karajan-tävlingen 1969 och som en del av priset fick göra en skivinspelning med Berlinfilharmonikerna för Deutsche Grammophon. Hans bana till musiker startade dock som 2-åring, då han påbörjade sina violinstudier. Fyra år senare, när han alltså bara var 6 år, kom han in vid Sibelius-Akademien. Som barn i en musikerfamilj, pappan var kontrabasist i Helsingforsfilharmonin, mamman var sångerska, både storebror och lillasyster spelade flitigt, omgavs livet och vardagen med musik. Kammarmusicerandet hade en central roll i familjen och det har också lagt grunden till Okkos musikerskap. Han grundade Suhonenkvartetten 1965, som på sin tid var den enda turnerande finska kvartetten. Kamu valdes till förste konsertmästare vid Finlands Nationaloperas orkester som 20-åring, men han bestämde sig snart för att bli dirigent. Han har sedan varit chefdirigent för Finska Radions Symfoniorkester, Helsingforsfilharmonikerna, Finlands Nationaloperas orkester, Holländska Radions orkester, Oslofilharmonikerna och Helsingborgs Symfoniorkester. Som gästande dirigent har han arbetat med de flesta orkestrarna världen över. Trots att han aldrig böjt sig för skivindustrins speciella krav har Kamu hunnit med runt 100 inspelningar för diverse skivbolag.

Okko Kamus grundläggande approach baserar sig på ett ständigt lyssnande och på kommunikationen mellan impulser från musiken och människan som upprätthåller den levande flamman i musiken. Han har valt att vara fri från färdiga schabloner. Att arbeta med Okko beskrivs som att ge sig hän på en upptäktsresa där man ständigt vidgar vyerna. Detta förklarar hans popularitet bland musikerna.

De senaste åren har Okko Kamu varit sparsam med sina framträdanden. Han har behållit vissa åtaganden, bl a är han förste gästdirigent för Singapore Symfoniorkester och för Lausannes Kammarorkester. Han brukar också uruppföra vännen och landsmannen Aulis Sallinens operor. Dessutom fortsätter han samarbetet med de orkestrar, där han tycker ”kemin bär särskild frukt”.

JUHO POHJONEN, PIANO
Juho Pohjonen gjorde en fantastisk USA-debut vid [Carnegie] Weill Recital Hall. Han bjöd på ett rikt varierat program som kryddades med hänförande tolkningar av två grymt svåra verk skrivna av landsmannen Esa-Pekka Salonen. Anthony Tommasini, New York Times 26 december 2004

Den unge finske pianisten Juho Pohjonen har dragit till sig massvis av uppmärksamhet internationellt, han anses vara en av de mest spännande och talangfulla nya unga instrumentalisterna i Norden. Pohjonen inledde sina studier 1989 vid Sibelius-Akademiens Juniorakademi i Helsingfors. Senare har han utbildat sig för Meri Louhos och Hui-Ying Liu vid Sibelius-Akademien, där han för tillfället är i full färd med att avsluta sin examen. Dessutom har Pohjonen deltagit i mästarklasser för framstående pianister som Andras Schiff, Jacob Lateiner och Barry Douglas. Juho Pohjonen har vunnit en rad priser i såväl finska som internationella tävlingar, däribland första pris i Nordiska pianotävlingen 2004 i Nyborg, Danmark samt Prokofjev-priset vid AXA internationella pianotävling 2003 i Dublin, Irland.

Pohjonen har givit recitaler i Finland, Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Ryssland och USA. Han har framträtt som solist med de främsta finska orkestrarna, t ex Finska Radions Symfoniorkester, Helsingforsfilharmonikerna och Sibelius-Akademiens orkester. Juho Pohjonen är också en skicklig kammarmusiker. Han har lovordats för sina tolkningar och hans USA-debut valdes ut av New York Times recensent Anthony Tommasini (citerad ovan) som mest minnesvärda konsert i New York 2004.

PROGRAM
Malmö Konserthus
Torsdag 30 november 2006 kl 19.30

Symfonikonsert

Malmö SymfoniOrkester
Okko Kamu, dirigent
Juho Pohjonen, piano

Aulis Sallinen: Palatset, uvertyr Vid palatsporten
Sergej Prokofjev: Pianokonsert nr 5
Robert Schumann: Symfoni nr 3, ”Den rhenska”

I samband med konserten delas Malmö SymfoniOrkesters Vänners, MSOVs, årliga stipendier till orkestermedlemmar ut.

För ytterligare information och bilder kontakta

Helena Linder Jareld
Press & Information