TV 4 AB

MTG bör sälja sina aktier i TV4

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2003 14:26 CEST

TV4:s vd Jan Scherman uppmanar i dag MTG att snarast möjligt sälja hela sitt aktieinnehav i TV4. MTG äger cirka 3 miljoner aktier i TV4, vilket gör MTG till TV4:s tredje största ägare med 15,1 procent av TV4:s aktier.

Skälet till Jan Schermans uppmaning är den starka och dominerande position MTG har med sina tv-kanaler, radiokanaler och egenägda distributionskanaler. Enligt MTG:s egna uppgifter i Metro Rome 2003 Special Issue for MTG's Glocal Forum, är man Nordens och Baltikums största fri-tv- och betal-tv-operatör och den största kommersiella radiooperatören i norra Europa. MTG når enligt egna uppgifter 65 miljoner människor per dag genom sina sändningar.

- Jag är medveten om att min uppmaning är okonventionell, men eftersom en av våra största aktieägare gör anspråk på att ta över den tv-verksamhet TV4 framgångsrikt byggt upp under 13 år måste jag reagera. Framförallt för tv-tittarnas skull, som måste ha möjlighet att välja ur ett brett och varierat utbud av tv-kanaler med olika ägare. Men även för våra medarbetares och aktieägares skull, säger Jan Scherman, vd TV4.

Eftersom MTG i sin ansökan om sändningstillstånd i det digitala marknätet vill stärka sin maktposition och sin vertikala struktur ytterligare genom att öka kontrollen över innehåll, distribution och tv-tittare, blir det akut angeläget att MTG släpper sin position i TV4.

- Jag utgår ifrån att de politiker som har ansvar för tv-frågorna inser vilka maktambitioner MTG nu har, och att konkurrensvårdande myndigheter i både Sverige och EU följer utvecklingen noga, säger Jan Scherman.

MTG har i två olika utspel också gjort gällande att TV4 kommer att använda eventuell sänkt koncessionsavgift till att köpa in serier från USA. Det är fel. TV4 har flera gånger deklarerat att eventuella koncessionsmedel bland annat ska gå till att utveckla den svenska kvalitets-tv TV4 representerar.

För mer information kontakta Mona Björklund, pressansvarig TV4, 08-459 40 11.