Modern Times Group MTG AB

MTG FÖRLÄNGER DE EXKLUSIVA SÄNDNINGSRÄTTIGHETERNA TILL BARCLAYS PREMIER LEAGUE I BULGARIEN

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 10:33 CET

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag förlängningen av koncernens exklusiva sändningsrättigheter till engelska Barclays Premier League i Bulgarien till och med slutet av 2012-2013 års säsong. Rättigheterna omfattar även omfattande internettäckning via en Premier League-sajt som drivs av MTG i Bulgarien.

MTG sänder Premier League-matcher på kanalerna Diema och Diema 2 i Bulgarien. Den pågående säsongens främsta matcher har genererat en kommersiell tittartidsandel på mellan 15 och 20% bland manliga tittare över 15 år. MTG direktsänder 228 matcher per säsong samt sänder varje vecka program med höjdpunkter, profiler, intervjuer och analyser.

Förlängningen av rättigheterna till Premier League följer förlängningen av rättigheter till UEFA Champions League i Bulgarien samt avtal med ett antal Hollywood-studios, inklusive en förlängning av kontraktet med NBC Universal International Television Distribution och nya avtal med Disney ABC-ESPN Television och Paramount Pictures Global.

MTGs Bulgariska TV-verksamheter omfattar landets näst största kanal Nova TV, samt Diema- och MM-kanalerna. I det tredje kvartalet 2009 hade de fem kanalerna en kombinerad kommersiell tittartidsandel på 32,4% i målgruppen 18-49.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Ökningen av vår tittartidsandel under året visar tydligt hur populärt våra kanalers programutbud är. Genom förlängningen av rättigheterna till Barclays Premier League och tecknandet av avtalen med Hollywood-studios stärker vi våra programtablåer ytterligare och säkerställer att vi kan fortsätta erbjuda våra tittare den bästa högkvalitativa underhållningen.”

Richard Scudamore, VD för Premier League lade till: ”Vi är mycket nöjda med att ha sålt våra sändningsrättigheter till MTG och är säkra på att de kommer att fortsätta att erbjuda våra många fans i Bulgarien utmärkt täckning av Barclays Premier League.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD & koncernchef
Tel: +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:
Matthew Hooper/ Oscar Hyleen
Tel: +44 (0) 7768 440 414 / +46 (0) 707 620 024
E-post: investor.relations@mtg.se

Mediefrågor:
Bert Willborg +44 (0) 791 2280 850
E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den näst största geografiska spridningen av radio- och TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-kanaler i Tjeckien, Ungern, Slovenien, Bulgarien, Makedonien och Ghana. MTGs TV-kanaler har 125 miljoner tittare i 30 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 december 2009 klockan 08.00 (CET).