Modern Times Group MTG AB

MTG: VIASAT OCH SANOMA LANSERAR NY SPORTKANAL I FINLAND

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 13:36 CET

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har inlett ett strategiskt samarbete med Sanoma-koncernen för att lansera en nationell sportkanal med premiuminnehåll i Finland.
Nelonen Sport Pro lanseras i februari 2010 och kommer att sända innehåll från både Viasat och Sanoma-ägda Nelonen Media, inklusive hockey från finska SM Liiga, NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League, den engelska FA-kuppen och franska Ligue 1, Moto GP, tennis från ATP Master Series samt Euroleague-basket samt sända stora internationella golfturneringar.

Sport Pro kommer att ägas till 100% av Sanoma Entertainment och kanalen blir efter lansering tillgänglig exklusivt på Viasats finska satellit-TV-plattform och kommer att ingå i Viasat betal-TV-paket för kabelnätverk i Finland.

Viasats satellit-TV-plattform i Finland lanserades 1996. Den nya sportkanalen är ett tillägg till Viasats 18 egna betal-TV-kanaler samt en bred uppsättning nationella och internationella tredjepartskanaler på den finska satellit-TV-plattformen.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Det strategiska samarbetet med Sanoma är i linje med vårt mål att erbjuda våra abonnenter det allra bästa av nationellt och internationellt sportinnehåll. Den nya landsanpassade kanalen utgör ett komplement till vårt befintliga nordiska sporterbjudande i Finland, och vi är glada över att kunna fortsätta utöka bredden och djupet i vår sporttäckning för finska tittare.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD & koncernchef
Tel: +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:
Matthew Hooper/ Oscar Hyleen
Tel: +44 (0) 7768 440 414 / +46 (0) 707 620 024
E-post: investor.relations@mtg.se

Mediefrågor:
Bert Willborg +44 (0) 791 2280 850
E-post: bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den näst största geografiska spridningen av radio- och TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-kanaler i Tjeckien, Ungern, Slovenien, Bulgarien, Makedonien och Ghana. MTGs TV-kanaler har 125 miljoner tittare i 30 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 december 2009 klockan 13.30 (CET).