Nyhetsbrevet Vi Resenärer

MTR är ute på fel spår

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2012 09:28 CEST

MTR kundvärd:     Foto: MTR

MTR har denna vecka ordnat två cafékvällar. Intresserade resenärer bjöds på kaffe och fick möjlighet att ge sina synpunkter på hur bolaget sköter informationen. Det fanns också möjlighet att ställa frågor.

Vi Resenärer besökte cafékvällen i Solna Centrum. Det visade sig dock att den personal som fanns där inte hade mandat att tala med journalister, trots att man sänt ut en inbjudan till pressen. Rubriken på inbjudan var ”Hjälp MTR Stockholm bli världsbäst på trafikinformation”. Vi sökte per telefon någon på bolagets pressavdelning men ingen var anträffbar och intalat meddelande har inte besvarats.

Det framkom dock att det är SL som bestämmer hur all information till resenärerna ska ske. MTR har inte ens möjlighet att sätta upp egna anslag på de tavlor som finns på stationerna. Vi efterlyste information om de viktiga resmålen vid olika stationer, som sjukhus, större myndigheter osv. Men sådan får inte anslås.

Vi frågar oss vad som händer med de förslag som lämnades. Vilken vikt kan man lägga på de synpunkter som inkommer under två cafékväller, totalt 4 timmar, under en semesterperiod?

När MTR tog över efter Veolia Transport utropades företaget som världsbäst på att driva tunnelbanetrafik. Vad har MTR åstadkommit för resenärerna? Tågen är lika överbelastade i dag som under Veolias tid. Informationen har inte förbättrats. Vissa stationer har fått trafikvärdar men de är sällan aktiva. Det sades, när MTR kom, att värdarna skulle upplysa resenärerna om att det oftast är färre resenärer mitt i tågen. Men sådana initiativ saknas generellt sett.

Om nu MTR är ledande i världen på tunnelbanetrafik skulle de inte behöva be resenärerna om förslag på information.  De har, enligt årsredovisningen, spetskompetens på detta område.

I nästa nummer av vår tidning, Vi Resenärer, kommer vi att analysera och kommentera resultatutvecklingen för MTR i Stockholm AB. Bolaget gjorde i fjol en vinst på 25,1 MSEK.

SL:s verksamhet styrs av politiker och möjligheterna för vanliga resenärer att påverka trafiken är ytterst liten. Entreprenörerna av buss- och tågtrafik är i grund och botten bemanningsföretag. Vi som reser märker ingen skillnad mellan Veolia och MTR eller mellan Nobina och Keolis när det gäller bussar.

Det är klart att SL inte kan ta hänsyn till alla förslag som deras stora kundkrets har men en seriös kanal mellan resenärerna och SL borde finnas. Gör som SJ! Satsa på Twitter!

Ett annat förslag är att ledande befattningshavare inom SL sätter på sig den gula västen och tar plats, om det finns någon, på bussar och tåg för att möta resenärerna och uppleva vår vardag.

Att som MTR bjuda på en kopp kaffe och be om resenärens tid för att fylla i en enkät är inte ett seriöst grepp för ökat kundinflytande.

Jan-Åke Bosell
Trafikredaktör

Idégruppen Vi Resenärer har sedan 1993 bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi är helt vanliga resenärer och tillika bilister som önskar att kollektivtrafiken kunde bli ett attraktivt komplement till bilismen.