Moderata ungdomsförbundet i Skellefteå

MUF Skellefteå kampanjade för lägre bensinskatt

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2009 14:32 CEST

Den 23 juli är Skattefridagen, den dag då en genomsnittlig löntagare har betalat alla skatter och börjar tjäna pengar till sig själv. Med anledning av det kampanjade Moderata ungdomsförbundet i Skellefteå i dag för lägre bensinskatt.

MUF Skellefteå anser att Sveriges skatter är för höga och fokuserar i år på bensinskatten. Under lunchtid i dag träffade MUF bilister i centrala Skellefteå och bildade opinion för lägre skatt.

- Att Skattefridagen infaller då mer än halva året har gått visar att det svenska skattetrycket är på tok för högt, säger Jacob Lundberg, styrelseledamot i MUF Skellefteå. Här i Norrland är bensinskatten en tung börda eftersom bilen är helt nödvändig.

- I dag skriver jag om bensinskatten och klimatfrågan på debattsajten Newsmill, fortsätter Jacob Lundberg. Jag visar att det inte finns något stöd i forskningen för dagens bensinskatt på sju kronor per liter. Den klimatpåverkan bilister skapar motiverar inte dagens höga bensinskatt.

Länk: http://newsmill.se/artikel/2009/07/23/klimathotet-motiverar-inte-bensinskatten

- Vi fick stort stöd under dagens kampanj, säger Emil Marklund, vice ordförande MUF Skellefteå. Skellefteborna är trötta på den höga bensinskatten.

Fakta

Skattefridagen är den dag på året då alla löntagarens skatter blivit betalda om den totala skattebördan fördelas från årets början. En genomsnittlig löntagare betalar 55,6 procent av den totala lönen i skatt om alla skatter räknas med. Utslaget på antalet dagar betyder det att dag 204 - den 23 juli - är den första "skattefria dagen".

Källa: Skattebetalarnas förening, www.skattebetalarna.se

Fotografier

Kontakta jacob.lundberg@moderat.se för bilder.

Jacob Lundberg, styrelseledamot MUF Skellefteå, 070-276 74 24

Moderata ungdomsförbundet i Skellefteå har ett sextiotal medlemmar och arbetar tillsammans med Moderaterna för kapitalism och individens frihet. Ordförande sedan 2006 är Johan Söderberg.