Mullornas makt måste brytas

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 07:00 CET

Den 11 februari är årsdagen av den iranska, islamiska revolutionen. Manifestationer mot regimen i Iran genomförs under dagen på en rad platser i Sverige. Lars Ohly deltar vid en manifestation på Sergels torg under torsdagseftermiddagen.

- Det senast året har utmärkts av starka protester mot regimen i Iran och ökad repression mot oliktänkande. Många människor har blivit   dödade i samband med protester på Teherans gator samtidigt som regeringen avrättat regimkritiker vid offentliga avrättningar. Det stora   folkliga missnöjet och det faktum att allt fler öppet visar sin avsky mot regimen inger dock hopp, säger Lars Ohly, partiledare för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet menar att Sverige kan och ska ge sitt stöd till alla iranier som kämpar för ett fritt och demokratiskt Iran. Sveriges politik ska utgå från tydliga krav på att Iran till fullo respekterar de mänskliga rättigheterna. Till exempel är det helt oaccptabelt när den svenske ambassadören deltog vid Ahmadinejads presidentinstallation.

-  Det är vår skyldighet att ge alla modiga iranier, i Iran och resten av världen, som kämpar för ett fritt och demokratiskt Iran vårt fulla stöd. De   har självklara och trogna vänner i Vänsterpartiet. Mullornas makt måste brytas, avslutar Lars Ohly.