awum ab

Multifunktionell fickspegel underlättar för dem med glasögon

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 13:32 CEST

Awum AB i Örsundsbro har i ett innovativt samarbete med den optiska industrin utvecklat en ny dubbelsidig spegel, med dubbla funktioner. Någon motsvarande optisk spegel finns inte i handeln på konsumentmarknaden. Den nya multifunktionella fickspegeln har både en förstorad och en normal spegelbild, i ett och samma glas. Linsanvändare och de som ser suddigt på nära håll får nu en efterlängtad hjälp i vardagen för att kunna se skarpt. Spegeln heter SPEGELZOOM®. Spegel No2.

Att en förstoringsspegel kan vara konvex visade Awum med en spegel som introducerades för ett år sedan. Den var och är marknadens första förstoringsspegel med sådan optik. Företaget har fortsatt att satsa på produktutveckling och kan nu leverera ännu en nyhet. Den nya multifunktionella fickspegeln är dubbelsidigt användbar genom att den i ett och samma glas har både rejäl förstoring och den vanliga, lite förminskade spegelbilden. Med dessa dubbla funktioner följer nya användningssätt och ökad kundnytta.

De som använder läsglasögon ser inte skarpt i en vanlig spegel på nära håll och har därför svårt att sätta in linser, sminka ögonen eller rycka ett strå på hakan. Den suddiga spegelbilden gör det tidsödande och besvärligt och resultatet blir ibland därefter. Att nu kunna se, både skarpt på bekvämt avstånd utan glasögon på samt hela ansiktet i en fickspegel, är efterlängtat.

- Jag är ålderssynt och har själv saknat en fickspegel med bra förstoring när jag skall sätta in linser. En mindre variant av vår första förstoringsspegel har efterfrågats av våra kunder, men nu kan vi istället erbjuda en dubbelt så användbar spegel i fickformat, säger Annika Winell, Awum AB. Vill jag måla läpparna eller fixa mascaran när jag är på rörlig fot vill jag inte plocka fram läsglasögonen. Den här lilla spegeln är precis vad jag behöver ha i handväskan.

- I utvecklingsarbetet har vårt experimenterande nu gett resultat. Det som verkade omöjligt har vi löst och kan nu leverera en helt ny slags fickspegel, med form, funktion och glaskvalitet från den optiska industrin.

Spegel No2 introduceras på marknaden via företagets svenska återförsäljare, i butiker och på nätet - se aktuell förteckning på www.awum.se/kopstalle.html Återförsäljare finns även i Norge och för att utveckla företaget satsar Awum på fortsatt export till fler länder i Europa, via distributörer inom bl. a optik-, kosmetik- och skönhetsbranscherna. Marknaden växer och intresset för förstoringsspeglar är stort.

PRODUKTFAKTA
Material: Optiskt slipad och polerad plankonvex glaslins, högreflekterande spegelyta
Förstoring: 1,85 gånger verkligheten
Förpackning: Transparent plastbox, reseskydd, dubbel sugkopp för tillfällig uppfästning
Reseskydd: Svart påse i microfiber med putsfunktion, svart snöre med låsfjäder
Storlek: Diameter 80 mm Vikt: ca 75 g Centrumtjocklek: 8 mm Kanthöjd: 3 mm
Utveckling, design, tillverkning: Sverige och Kina. Distribution: Enköping.
Varumärke: Spegelzoom® by awum. Patentsökt.
Cirkapris i butik: 395 kr.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA
Annika Winell, PR-ansvarig, företagare och innovatör

Telefon: 0171-46 03 35, 070-631 25 20 annika.winell@awum.se

Högupplösta bilder och pressmeddelande finns att ladda ned från

www.awum.se/press.html

----------------------------------------------------------------------------------------
Awum AB grundades 2004 för att utveckla en idé och marknadsföra den nya förstoringsspegeln. Företaget har sitt säte i Örsundsbro, Enköpings kommun. Enkelhet, funktion och service är viktiga verktyg för att skapa lönsam tillväxt och värde för våra kunder. SPEGELZOOM® är representerad på Tekniska museet i Stockholm, i utställningen "Kvinnors uppfinningar" samt i museets permanenta samlingar.