Rabén & Sjögren

Mumintrollen till Rabén & Sjögren

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2012 08:00 CET

Barn- och ungdomsboksförlaget Rabén & Sjögren inleder ett samarbete med Bulls Press och Schildts & Söderströms kring Muminkaraktärerna. Från och med 2014 övertar Rabén & Sjögren rättigheterna till de 12 originalböckerna av Tove Jansson och redan nu får Rabén & Sjögren huvudansvaret för utgivningen av Muminkaraktärerna inom området non-books, med aktivitetsböcker, pussel, spel och ritsaker, samt utgivning av helt nya böcker. De första titlarna i utgivningen kommer redan hösten 2012. (Illustration: © Moomin Characters™)

- Det är både stort och glädjande att få välkomna Mumintrollen till Rabén & Sjögren. Jag ser det som ett kvitto på det fina arbete vi gör med att förvalta våra karaktärer inom såväl böcker som non-books-området, säger Ann Sköld Nilsson, förlagschef för Rabén & Sjögren.

I Rabén & Sjögrens uppdrag ligger dels att förvalta och ge ut det Muminsortiment som redan finns inom non-books-området, men framför allt att utveckla och ge ut nya produkter och böcker med de välkända och omtyckta karaktärerna. De första nya produkterna kommer att lanseras i samband med Bok- och Biblioteksmässan i år.

- Vi är väldigt glada att Rabén & Sjögren valt att komplettera sitt non-books-sortiment med Mumin. Många av produkterna har saknats på den svenska marknaden och vi är övertygade om att konceptet som arbetas fram kommer att bli framgångsrikt. Vi ser även en fördel i att Rabén & Sjögren är en välrenommerad partner med andra klassiska rättigheter i sin portfölj, som kan hjälpa till att skapa ett ännu större intresse för Mumin även internationellt, säger Gustav Melin, Licensing Director Bulls.

Från år 2014 tar Rabén & Sjögren även över utgivningen av Tove Janssons originalböcker om Mumintrollen.

- Det är alltid viktigt att Muminböckerna har ett bra hem i Sverige. Under diskussionerna med Rabén & Sjögren kring non-books-utgivningen baserade på Muminhistorierna visade de också en stor entusiasm över att få bli originalböckernas utgivare. Nu när det faktiskt ska ske är jag så väldigt glad att Toves originalhistorier blir omhändertagna av detta fina förlag, säger Sophia Jansson, styrelseordförande och konstnärlig chef för Oy Moomin Characters Ltd.

Mumintrollen tillhör de riktigt stora, älskade barnbokskaraktärerna. Böckerna om Mumintrollen har sedan första boken kom ut sålt i 10 miljoner exemplar och finns idag översatta till 44 språk.

För ytterligare information, kontakta:
Ann Sköld Nilsson, förlagschef Rabén & Sjögren, tel: 070-922 30 22
Gustav Melin, Licensing Director Bulls, tel: 08-555 206 32

Pressbilder på Mumintrollen, Ann Sköld Nilsson och Gustav Melin finns att hämta i pressrummet på www.rabensjogren.se.

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och non books.

Rabén & Sjögren ingår i Norstedts Förlagsgrupp, som även ger ut skönlitteratur, fackböcker och referensverk.