Munters AB

Munters saneringsarbete efter orkanerna Katrina och Rita fortsätter

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2005 14:43 CEST

Saneringsarbetet i New Orleans med omnejd fortsätter. Munters projekt omfattar sanering av sportarenor, arkiv, skolor, bibliotek, hotell och federala byggnader.

Åttiofem projekt har orkanerna Katrina och Rita resulterat i, vilket omfattar flera hotell, skolor och federala byggnader. Bland de mer omfattande arbetena i New Orleans återfinns notariatarkiven där Munters har tilldelats projekt för att rädda tusentals viktiga offentliga dokument, böcker och foton samt annan historisk dokumentation. Ett annat betydelsefullt projekt är New Orleans arena, där basketlaget New Orleans Hornets hör
hemma, vilken har sanerats och avfuktats av Munters.

Nära 500 anställda inklusive temporär personal hanterar arbetet genom att använda 5,000 avfuktare och annan utrustning. Ordervärdet uppgår för närvarande till 15 MUSD, av vilket merparten kommer att faktureras under det fjärde kvartalet. Orkanen Katrina är därmed den största katastrofinsats någonsin för Munters så här långt. Tidigare stora katastrofarbeten inkluderar orkanen Allison, 11 september-attacken samt förra årets fyra orkaner i Florida.

"Majoriteten av uppdragen är mer omfattande än bara torkning" säger Lauren Reid, General Manager, MCS Americas. "Rengöringsarbetet, som ofta kräver rivning, och de många dokumentsaneringsjobben, är mycket arbetsintensiva och kräver stor flexibilitet när det kommer till ledning av många tillfälligt anställda i en mycket svår arbetsmiljö.
De dagliga transporterna, bara att ta sig till och ifrån de ödelagda områdena, är en utmaning", fortsätter Reid.

Lennart Evrell
Chief Executive Officer

För ytterligare information kontakta:
Lennart Evrell, CEO Tel: +46 8 626 63 03 Mob: +46 70 588 15 15
Bernt Ingman, CFO Tel: +46 8 626 63 06 Mob: +46 70 672 74 54
Sören Sjöström, VP Corporate Communication Tel: +46 8 626 63 08 Mob: +46 70 600 22 44