Södra Teatern

Murcof och AntiVJ bygger rymdkatedral på Södra Teatern

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 13:15 CEST

Den mexikanske electronicaartisten Murcof är det givna valet om man vill öppna dörrarna in till andra världar eller tillstånd. Hans musik bär en gränslöshet som väver in dig i ett hypnotiskt tillstånd; i en rymdkatedral av ljud. Murcof hämtar sina byggstenar lika mycket från barockmusiken som från elektronika och skapar en närmast filmisk musik. Det tas tillvara i samarbetet med projektionskonstgruppen AntiVJ som ger klangerna ett visuellt uttryck och utmanar vår visuella uppfattning om världen. De har bara gjort en handfull framträdanden tillsammans, men de är redan omtalade. Nu kommer Murcof och AntiVJ till Sverige och Södra Teatern!

Murcof, eller Fernando Corona, är ett enmansband som experimenterar med och utvecklar elektronisk och klassisk musik i sin mest minimalistiska form. En ljudvärld där mörka elektroniska mattor med klassiska ljudkällor samplade från kompositörer som Arvo Pärt och Henryk Górecki väver samman teman om liv, död och evighet. Det låter som ett soundtrack från rymden. Eller från andra världar. Ödsliga cellotoner och vemodiga pianoackord ljuder i ett ensamt kosmos. Digital precision möter akustisk värme och det hela resulterar i ett uttryck av harmoni och balans. Murcof vill erinra om vårt digitaliserade förhållande till vår omvärld och varandra, han menar att oavsett vilka medier vi väljer att förmedlar oss genom, så är vi användare mänskliga.

Murcofs klangbilder får nu sin visuella motpart genom ett samarbete med projektionskonstgruppen AntiVJ. De vill utmana vår sinnesuppfattning genom att bryta loss projektionen och istället använda sig av video-mapping, stereoskopi och holografiska illusioner. På Södra Teatern bygger de en egen värld i 3D av panoramaprojektioner på stora, halvgenomskinliga dukar som badas i ljusåtergivningar av mikropartiklar, geometriska mönster och organiska former.

Murcof och AntiVJ möttes för första gången på 2007 års upplaga av Venn-festivalen i Bristol, där man gjorde ett installationsverk i stadens planetarium. Tillsammans har man gjort en handfull men redan omtalade, gemensamma uppträdanden, bland annat på Futuresonic i Manchester, Sönderborg Electronic i Danmark och festivalen för klassisk musik i Ravenna i Italien.

MURCOF
Fernando Corona grundade sin enmansgrupp Murcof i början av 2001 i Tijuana, Mexiko. Hans musik inspireras av minimalism, postmodernism, barockmusik och av elektroniska pionjärer som Jean-Michel Jarre och Tangerine Dream. Han har släppt tre hyllade album på The Leaf Label. Murcof samarbetar gärna över genregränser och har medverkat i ett flertal unika liveprojekt som de i Observatoriet i Greenwich tillsammans med Kungliga Astronomisällskapet, Montreaux Jazz Festival med Talvin Singh & Erik Truffaz och L'Auditori på Sonar Festival i Barcelona med pianisten Francesco Tristano. 2008 turnerade han med verket 'Oceano' i ett samarbete med den klassiska ensemblen BCN216 och ljusskulptören Flicker.

ANTIVJ
AntiVJ är en Europabaserad projektionskonstgrupp eller visual label som experimenterar med ljus, rymd, rumsdimensioner och utmanar vår visuella uppfattning om världen omkring oss. De har gjort flera spektakulära ljud/ljusinstallationer där de använder objekt, skulpturer eller byggnader som blir en del i verket; som exempelvis i Sydkoreas framtidsstad Songdo eller på den 25 meter höga orgeln i kyrkan Grote Kerk i nederländska Breda.

Murcof och AntiVJ, fredag 22 oktober kl 20:00, Södra Teaterns Stora Scen, Stockholm. Södra Bar&Kök öppnar kl 17:00
Entré: 240 kronor

Anneli Gunnar
Presskontakt för Södra Teatern och Riksteaterns internationella repertoar