LiveFair AB

Music Handshake - Airbnb för livemusik!

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2020 12:59 CET

Äntligen öppnar den nya marknadsplatsen Music Handshake portarna för omvärlden. Music Handshake är en digital plattform som förmedlar livemusik för alla tillfällen och skapar ett tryggare affärsklimat för både artister och arrangörer.

Med exklusiva samarbetsavtal med några av landets främsta Musikhögskolor tillgängliggörs artister med den högsta musikaliska kompetensen för bokning. Välj enkelt typ av evenemang, datum, plats och budget för att bläddra bland alla passande artistprojekt.

Music Handshake tillhandahåller:

- En samlad pool av professionella musiker och artistprojekt.

- Automatiskt genererade avtal mellan artist och arrangör vid varje bokning.

- Ekonomisk trygghet med Music Handshake som mellanhand.

- Prisförslag direkt i tjänsten.

För dig som arrangör erbjuder Music Handshake ett stort utbud av högkvalitativa artister. Ett festband till bröllopet, flöjtist till dopet eller varför inte ett countryband till firmafesten? Musik till alla tillfällen med säkra avtal mellan parterna och transparent prissättning.

För artister och musiker fungerar tjänsten som en personlig, digital, bokningsagent. Music Handshake tillhandahåller flera smarta verktyg för att minimera den administrativa bördan, skapa ekonomisk- och juridisk trygghet samt bädda för ett professionellt och hållbart frilansliv. Artister kan både fakturera med eget företag eller ta ut gage som lön.

Idén bakom Music Handshake växte fram ur ett studentarbete på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm där ett behov av administrativ avlastning inom frilanslivet uppmärksammades. Det är krävande att vara musiker i dagens samhälle och studenterna på musikhögskolan lägger ned många timmar på övning. Trots den höga musikaliska kompetensen är det dock få som kan leva som frilansande musiker. En musiker i dagens samhälle måste bära med sig ett bredare kunskapskapital än enbart det konstnärliga för att kunna driva en framgångsrik och hållbar frilansverksamhet.

www.musichandshake.com

LiveFair AB drivs med visionen att ändra på hur delar av livemusik-branschen fungerar, där många musiker känner oro för att de inte ska få betalt och stora delar av betalningarna sker svart. Genom att utveckla smarta analytiska och administrativa verktyg hoppas bolaget förbättra förutsättningarna genom att göra marknaden mer transparent och administrationen enklare.