Taste of Sound AB

Musik är livet för Moneeo – och nu även deras efternamn!

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2018 06:00 CET

För sin nyskapande och innovativa förmåga att kombinera mat och dryck med musik har det svenska paret Per Samuelsson och Iréne Sahlin bakom projektet Taste Of Sound de senaste åren blivit dubbelt prisbelönade på den stora internationella galan Gourmand World Cookbook Awards, kokböckernas Oscarsgala. Musiken skapar de under namnet Moneeo – som fr.o.m. nu även är det nygifta parets nya efternamn!

Som duon Moneeo tar Per och Iréne musiken på allvar. Så mycket att de nu alltså har tagit duons namn till efternamn.
– För oss är musiken något vi ständigt lever i 24 timmar om dygnet och något som definierar vilka vi är som personer, menar Per och Iréne. Vi vill visa hur dedikerade vi är till vårt konstnärliga skapande och därför väljer vi att ändra vårt gemensamma efternamn till Moneeo.

Efter att Per och Iréne varit tillsammans i 28 år, gifte de sig i augusti i år och nu har äntligen deras namnbyte trätt i kraft. Det firar man med att släppa nu aktuella We Are Moneeo, både som digital singel och senare även som video.
– Det nya spåret är en mix av musik och video från hela vår verksamma tid, som möts i ett helt nytt uttryck, förklarar Iréne.

(Per Moneeo och Iréne Moneeo är tidigare kända som Per Samuelsson och Iréne Sahlin.)

Moneeo har gått från att vara en renodlad experimentell duo som utvecklar helt nya instrument, till en ny musikalisk inriktning där det multisensoriska och crossmodala har en viktig roll i ett samspel där alla sinnen samverkar och förstärker varandra. Specialiteten är att skriva musik som matchar och förstärker helhetsupplevelserna av mat och dryck - gärna i spektakulära former. Vetenskapen och forskningen om ljud och musik i kombination med gastronomiska upplevelser kallas med ett fint ord för crossmodalism.

Efter att 2016 ha belönats med Svenska Måltidsakademiens pris Årets Pionjär under Årets Måltidslitteratur, utnämndes parets bok Krydda med musik till Best in the World i kategorin Innovative på den stora internationella prisgalan Gourmand World Cookbook Awards i Kina 2017. Boken Krydda med Musik är den första Svenska boken i ämnet. I somras kunde paret fira ytterligare en utnämning till världens främste i sitt gebit, då man för andra året i rad utsågs till Best in the World – den här gången för ljuddrinken Cosmopolitan With a Sonic Twist, en innovativ kreation som kombinerar ett klassiskt drinkrecept med musik komponerad utifrån kunskap om samspelet mellan ljud och smakupplevelser
– Priserna som vi har belönats med är kvitton på att det vi gör är viktigt. Att måltidsbranschen uppmärksammar och förstår att med rätt musik och ljudmiljö kan vi förstärka smaker och förbättra de miljöer och restauranger vi väljer att äta på. Det vi gör är fortfarande väldigt unikt här i Sverige, men utomlands växer det med raketfart.

Nu blickar Per och Iréne Moneeo framåt, mot både konsultuppdrag för restauranger och fler middagsupplevelser att skriva musik för. Att designa och regissera hela middagsevent med såväl specialkomponerad musik för menyn och ljudmiljöer, ljussättning och det visuella. Moneeo skapar middagsupplevelser för alla sinnen.
Moneeo kryddar med musik!

Är du intresserad av att träffa Per och Iréne för en intervju eller är nyfiken på receptet på deras ljuddrink eller ett exemplar av deras prisbelönta bok Krydda med musik, vänligen kontakta Claes Olson / COMEDIA, tel: 070 22 44 957, e-post: info@comedia.se

Pressbilder:

Lyssna:

Webb:
www.tasteofsound.se
www.moneeo.com

Taste of Sound AB, komponerar musik och skapar upplevelser, som förstärker smaker och hjälper företag och organisationer att kommunicera genom upplevelser.