KulturUngdom

MUSIK DIREKT RIKSFESTIVAL 29-31 MAJ SUNDSVALL

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 16:24 CEST

MUSIK DIREKT RIKSFESTIVAL 29-31 MAJ SUNDSVALL

Under Kristi Himmelfärdshelgen genomförs Musik Direkt Riksfestival i Sundsvall. I dagarna tre fylls Sundsvalls Teater med unga musiker från hela Sverige -hela 25 akter- och med internationella gästartister. Dessutom livestreamas Riksfestivalen för alla som inte har möjlighet att närvara. Västra Götaland representeras med tre akter, flest av alla deltagande län.

Spelordning torsdag 29 maj 18.00 Final 1

Fanny Hansen Co. – Gävleborg, Farliga Salongen – Gotland, Alacantra – Jönköping, Stallet – Stockholm, Pointless Sympathy – Kalmar, Brothers of Another Mother – Örebro, Jakob Malmfors – Västra Götaland– Paus –Paralysis – Gästakt från Norge, Memorize – Västernorrland, Simon Janke – Skåne, Så Jävla Heligt – Kronoberg, Beside the Bridge – Uppland

Spelordning fredag 30 maj 18.00 Final 2

Morgonrock – Sörmland, Duo Systrami – Dalarna, Negativt Ja – Halland, Larisa Cof – Västmanland, Circles – Jämtland, Hildur – Östergötland, Nangilima – Västra Götaland– Paus –Goatfish – Gästakt från Kroatien, Josefin Larsson – Västernorrland, Lilla Cleo – Blekinge, Earth Kids – Skåne, Legato – Västra Götaland, Subway Club – Stockholm

Med reservation för ändringar.

Lördagen den 31 maj är Riksfestivalens stora galakväll! Priser delas ut, vinnande akter spelar och internationella gästartister äntrar scenen. Detaljerat program presenteras på plats. För mer information och livestreaming se riksfestivalen.se.

Under Riksfestivalen 2014 representeras Västra Götaland av följande tre akter:

Legato, soul/poprock/funk
Legato är ett soul/funk-inspirerat band som det slår gnistor om. De kommer från Uddevalla och Ljungskile och består av Nils Aurell (trummor och sample-pad), Emil Johansson (elgitarr), Pelle Burgdorf (elbas) och Sophia Jakobsson (sång och trumpet). Bandet tog med sig följande jurymotivering till Riksfestivalen: Med ett sanslöst driv, grymma musiker och starka låtar bygger man ett framträdande. Ni kan bygga. Och det svänger! Bandet består egentligen av totalt fem medlemmar; Sophia, Nils, Emil, Pelle och Jens 21 år. Jens, bandets pianist, har de fått klara sig utan i tävlingen på grund av att han ”inte är tillräckligt ung”. Legato har funnits i lite över ett år, trivs bra ihop, har kul när de spelar och skriver gärna låtar tillsammans för att uppnå ett bästa möjliga resultat.
Fotograf bifogad pressbild: Boel Nilsson

Jakob Malmfors, indie/pop
Typisk åka tåg- vara kär- vilja något jättemycket- musik! En akt där vi säger ja tack till både röst och gitarrspel. Det var så juryns motivering löd när Jakob valdes ut till en av tre vinnare på Regionfinalen. Jakob Malmfors och är en 18 år gammal Falköpingsbo. Musiken har varit en stor del av hans liv och allt började med att musiken alltid fanns i hemmet. Det har alltid stått en gitarr i ett hörn som man kunde spela på. Sedan han för drygt åtta år sedan tog upp gitarren har den varit hans förstaval i alla situationer. Senare kom sången och idag flyter dessa två fram tillsammans lika naturligt och självklart som Jakobs framgång i Musik Direkt. Han dök upp som från ingenstans och har vid tre tillfällen visat både publik och jurys att han har en något eget och unikt.
Fotograf bifogad pressbild: Alexandra Andersröd

Nangilima, grunge
Nangilima är ett tre personer starkt grunge- band från Tibro. Jacob (trummor), David (gitarr och sång) och Axel (bas och sång) välkomnar er nu till ett paradis bortanför allt ont och all tid, där ångesten är total men glimtar av lycka och glädje ibland träder fram. Det är platsen där du, jag, vi och ni slutar och börjar om. Där finns det inte plats för backing-tracks, det är kärnan och uttrycket som räknas. Denna plats är även fylld av långa månskenspromenader, enhörningar med klänningar och söta katter. Murarna till paradiset är höga, innanför finns det gott om tid att grubbla över livet som varit utanför. Egentligen vet alla där om att livet utanför deras murar inte var så hemskt men när de får uttrycka sig blir soundet ett ångestfyllt vrål med melankolisk skön sång. Här är Nangilima.
Fotograf bifogad pressbild: Josefine Larsson

Jeunesses Musicales Sverige och Scenkonstbolaget står bakom Riksfestivalen i samarbete
med Jeunesses Musicales International och Imagine festivals.

Presskontakt:

Joel Lind

Nationell Samordnare Musik Direkt Västra Götaland

Projektledare Musik Direkt, KulturUngdom
031 848 880, 0738 453 699

joel@kulturungdom.se

www.kulturungdom.sewww.facebook.com/KulturUngdom

KulturUngdom är en ideell förening med tusentals medlemmar i hela Västra Götaland.Vårt uppdrag är att tillsammans med unga människor strategiskt utveckla kulturlivet i regionens 49 kommuner. För detta får vi medel av bland annat Västra Götalands kulturnämnd.Vår styrelse består av kulturengagerade människor, de flesta under 30 år och alla som jobbar hos oss dagligen är verksamma inom olika kulturområden.