Kultur i Väst

Musik i Väst: ”Kulturskolorna förtjänar bara nytt”

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 13:49 CEST

Att få beställningsverk skrivna till sig ska inte bara vara professionella orkestrar förunnat. Under tre år driver Musik i Väst projektet Bara Nytt! som kommer att bidra till en helt ny repertoar för barn och ungdomar som spelar instrument i kommunala musik- och kulturskolan.

– Vi vill öppna en dörr mellan tonsättare, kulturskolor och andra organisationer som jobbar med barns eget musicerande, säger initiativtagaren Vanessa Labañino på Musik i Väst.
– Förhoppningen är att inspirera till fler projekt och samarbeten och att den nyskrivna musiken blir en naturlig del av barn och ungas musicerande.

Tonsättare och kulturskolor samarbetar

Under projektets första år riktar sig musiken till högstadieelever, och tonsättarna har satt igång. Anna Eriksson, som skriver för kulturskolan i Linnéstaden i Göteborg är redan färdig. Hon har gjort musik för gitarr- och blockflöjtsensemble och tycker att det var ett utmanande uppdrag.
– Man får verkligen tänka till när man skriver för yngre. Jag har haft mycket kontakt med lärarna, och det har varit viktigt för att inte musiken ska bli för svår. Den ska ju bli kul att spela.
Varje tonsättare är ihopkopplad med en eller två musikskolor där deras verk ska uruppföras våren 2011. Tonsättaren Anna Eriksson har sällskap i projektet av Jorge Alcaide, som skriver musik till kulturskolan i Tidaholm, och Louise Wanselius som komponerar för kulturskolorna i Kungälv och Ale.
Kajsa Persson som är cellopedagog i Kungälv berättar att hennes elever är väldigt entusiastiska.
– De tycker att det är jättehäftigt att få musik specialskriven till sig, det finns en coolhetsfaktor i det. De känner sig betydelsefulla.
Eleverna i Kungälv och Ale kommer att bilda en gemensam stråkorkester som får träffa tonsättaren några gånger inför uruppförandet som planeras till maj 2011.
– Projektet är inspirerande både socialt och musikaliskt. Arbetet är bra för gruppkänslan, och det är bra för eleverna att få uppleva nyskriven musik, säger Kajsa Persson.

Musiken ska spridas

Nästa år ska nya tonsättare ta sig an uppgiften att skriva musik för yngre barn, och naturligtvis är det tänkt att all musik som tas fram inom projektet ska bli tillgänglig för alla skolorkestrar. Därför samarbetar Musik i Väst med Musikskolan.se som bland annat fungerar som ett webbaserat musikförlag. Här kommer musiken att kunna beställas av kulturskolor i hela landet.
– När projektet är slut ska inte musiken tystna, säger Musik i Västs Vanessa Labañino.

Bara Nytt! genomförs med stöd från Kulturrådet.

Vill du veta mer?

Kontakta Vanessa Labañino
E-post vanessa.labanino@miv.se

Carita Forslund
E-post carita.forslund@miv.se

Musik i Väst har nyfikenhet som uppdrag. Vi ska förnya och förbättra musiklivet på alla områden och inom alla genrer i Västra Götalands 49 kommuner. Detta uppdrag kommer från Statens Kulturråd och Västra Götalandsregionen. Verksamheten är inte vinstdrivande utan finansieras med medel från region och stat. Fokus ligger på kvalitet, inte kvantitet, men Musik i Väst är ändå regionens största musikproducent.

Musik i Väst ingår sedan 1 januari 2007 förvaltningen Kultur i Väst inom Västra Götalandsregionen.

___________________________
MUSIK I VÄST