Nobelmuseet AB

Musik mellan murar och valv – Tranströmer i sommarkvällen Uruppförande av Georg Riedel.

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 21:20 CEST

Jazzmusikern och tonsättaren Georg Riedel har nykomponerat sånger och instrumentaltonsättningar runt texter av 2011års Nobelpristagare i litteratur, Tomas Tranströmer. Tillsammans med några av Sveriges bästa jazzmusiker; Emil Strandberg, trumpet, Thomas Backman, saxofon, Jonas Östholm piano och Georg Riedel själv, uruppför Georgs dotter, sångerskan Sarah Riedel några av dessa.

– Dikterna, bland andra "Han som vaknade av sång över taken" och "Minnena ser mig" har inspirerat mig till det tonspråk jag använder" säger Georg Riedel själv om sina nya tonsättningar .

Konserten börjar i Nobelmuseet, fortsätter på gården mellan byggnaderna, för att avslutas i Storkyrkan.

– Vi ser fram emot att som första arrangör kunna erbjuda de nya Tranströmersångerna för publik, på gården mellan Nobelmuseet och Storkyrkan, säger Susanne Rydén, ansvarig för den konstnärliga utformningen av konserten. Vi välkomnar både artister och publik till en magisk kväll!

Medverkande:
Sarah Riedel, sång, Emil Strandberg, trumpet, Thomas Backman, saxofon, Jonas Östholm, piano, Georg Riedel, bas
Jonas Bergström, recitation
Mattias Wager, piano och orgel
Nobelmuseets VD Olov Amelin, introduktion
Konstnärlig utformning: Susanne Rydén

Datum: 23 augusti

Tid: kl 20 (Enklare rätter finns att köpa i baren från kl 19.00)

Plats: Nobelmuseet och Storkyrkan

Biljetter: 400 kr/st (+ serviceavgift) inhandlas på Ticnet, Storkyrkoboden och Nobelmuseet. Insläpp via Nobelmuseet.

Konserten är ett årligt återkommande samarbete mellan Nobelmuseet och Stockholms domkyrkoförsamling för att uppmärksamma den senaste Nobelpristagaren i litteratur.

Mer information om konserten och pressbilder:
Konstnärliga ledaren Susanne Rydén, tel 0707 16 66 94, susanne.ryden@telia.com
Stockholms domkyrkoförsamling, Lotta Person, tel 08 723 30 09, lotta.person@svenskakyrkan.se
Nobelmuseet, Perina Stjernlöf, tel 0766 22 66 00, perina.stjernlof@nobelmuseum.se

I Nobelmuseet presenteras Nobelpristagarna och deras insatser, men även själva priset och Alfred Nobels arbete. Museets uppdrag är att vara framåtblickande och fånga upp Nobelpristagarnas fortsatta arbete och den samtida forskningen inom Nobelprisrelaterade ämnesområden. Nobelmuseet finns i gamla Börshuset, Stortorget 2, Gamla stan, Stockholm.