Universal Music Sweden

Musiken från filmen "Vi är bäst!" släpps den 6 november

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2013 15:11 CET

Vi är bäst! är Lukas Moodyssons senaste film. Ingen kan ha missat denna film som hade premiär för tre veckor sen och som rönt stor uppmärksamhet i all media.

Filmen handlar om Klara, Bobo och Hedvig, tre tjejer som är 12-13 år och som drar runt på gatorna och babblar. Startar ett punkband utan att ha instrument att spela på, trots att alla säger att punken är död. En film om att vara annorlunda och om en vänskap som är större än allting annat.

Tidstypisk musik, bland annat Ebba Grön, KSMB, Ulf Lundell och Ståålfågel,  sätter stämningen i filmen.

Nu släpper Universal soundtracket på vinyl; en dubbel-LP i gatefoldsomslag med bilder från inspelningen och klassiska låtar med Ebba Grön, KSMB, Ulf Lundell m fl som varvas med låtar från filmen där Liv Lemoynes (Hedvig i filmen) gitarr sätter stämningen, fr a i hennes version av KSMBs ”Sex noll två”. Den versionen släpps även i en ny inspelning på Spotify, fredagen den 1 nov.

”Vi är bäst!” är en genial återkomst till det enkla och direkta, och till glädjen. Lukas Moodysson är en av få som törs och kan göra film som trots allvaret verkligen sprudlar. 6 av 6.SvD

“Underbar punktrio i briljant comeback”. 4 av 5 Sydsvenskan.

”När vännerna betyder allt och en låt av KSMB kan förändra hela ens världsbild”. Nöjesguiden

"Vi är bäst!" visar – återigen – att Lukas Moodysson är bäst! 4 av 5. Helsingborgs Dagblad.