Amplify

MUSIKENTREPRENÖRER OCH INVESTERARE STARTAR INKUBATOR TILLSAMMANS MED KUNGL. MUSIKHÖGSKOLAN

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2017 09:00 CEST

STOCKHOLM, SVERIGE 17 AUGUSTI 2017.

Sveriges musikliv är unikt! Vare sig det gäller kreativitet, teknik, eller produktion så är Sverige världsledande. Det har dock länge saknats en inkubator med musikinriktning. Kungl. Musikhögskolans nya campus är hubben för Sveriges första MusicTech inkubator -”Amplify”. Syftet är att hjälpa unga bolag att utveckla nya produkter och tjänster inom den globala musikindustrin. Det kan till exempel vara nya sätt att konsumera musik, hantering av musikrättigheter & royalties, data, AI, musikutbildning, sociala plattformar och music curation.

Team

Amplify är grundat av Martin Gemvik och David Stenmarck och har till sig knutit ett team som tillsammans kan ge inkubatorbolagen möjlighet till en stark startposition på marknaden.

Martin Gemvik

Är en av Sveriges mest erfarna investerare med 25 års erfarenhet av bolag i tidiga skeden.

David Stenmarck

Är grundare av bl.a. Ladies Night och Epidemic Sound. David är även en erkänd låtskrivare och producent.

Andreas Liffgarden

Är grundare och ordförande i Soundtrack Your Brand och var tidigt anställd på Spotify.

Åsa Otterlund

Är investerare med bred entreprenörserfarenhet, bland annat inom musik, media och bolagsstyrning. Åsa Otterlund tar rollen som VD.

Karl Mikael Cakste

Entreprenör med lång erfarenhet från media och underhållningsbranschen.

Amplify finns i egna lokaler på KMH:s nya campus på Valhallavägen 105 i Stockholm. MusicTech- inkubatornutgör ett naturligtsistasteg iden kedja som består avKMH:sutbildningsutbud,KMH:sinnovationskontor och nu även inkubatorverksamheten.Detta ligger inom ramen för KMH:s idéplattformArtyBusiness.

Amplify välkomnar MusicTech team från hela landet att söka till inkubatorn.

KMH:s prorektor Staffan Scheja: “Vi utbildar musiker och musiklärare av högsta kvalitet. Men idag är det inte självklart att de enda arbetstillfällena för våra studenter finns inom fasta ensembler, alternativt som kompositörer, arrangörer eller musiklärare.Landskapet ochförutsättningarnaför musikproduktion och musikkonsumtion förändras snabbt och nu verkar allt fler som enskilda företagare på en allt större fri musikmarknad. Därför vill vi förstärka erbjudandet till studenterna med en inkubator somharentydliginriktningmusikochmusikens möjligheter.”

Amplify’s grundare Martin Gemvik: Målet är att skapa en samlingsplats för musikindustrin och entreprenörskap i Sverige.

Stings’s VD, Pär Hedberg: Sting är Sveriges största inkubator och accelerator. Vi har idag program inriktade mot såväl FinTech som Gaming och när Amplify och KMH ville ha vår hjälp så kändes det självklart att samarbeta. Vi ser musik som en av våra främsta exportindustrier och att stötta detta är viktigt.

Sony Music Entertainment Sweden´s VD, Mark Dennis: Att stötta svenskt musikliv är en självklarhet för oss. Förutom att investera i nya kreativa talanger är det enormt viktigt att hjälpa de entreprenörer som skapar en plattform som förenklar och förbättrar möjligheterna för dessa musikskapare. Innovationer som t.ex. Spotify har på mindre än 10 år förändrat vår industri radikalt och bidragit till en stark tillväxt för den svenska musikbranschen. Vi vill såklart vara delaktiga i att hitta nästa stora export!

Swedbank´s Regionchef Stockholm, Henrik Eklund: Swedbank är företagarnas och entreprenörernas bank. Vi vet att fler företag skapar ett rikare samhälle på många plan och därför samarbetar vi med aktörer som kompletterar vårt arbete med att stötta nya företag. De flesta företag har startat med en driven människa och en riktigt bra idé – men de flesta idéer hade inte kunnat omsättas till verklighet utan finansiering. Genom samarbetet med Amplify vill vi bidra till att omsätta idéer till lönsamma och växande bolag.

OM

KMH

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) är Sveriges enda fristående högskola inom musikområdet. Vi utbildar studenter på högsta internationella nivå i folkmusik, jazz/pop/rockmusik, klassisk musik, dirigering, komposition, musik- och medieproduktion samt inom olika lärarutbildningar med inriktning mot musik.

Alla som utbildats vid KMH blir en del i det som kallas ”det svenska musikundret”. Somliga finner plats i fasta ensembler, andra blir kompositörer och arrangörer och andra verkar som musiklärare, vilka skapar förutsättningar för nästa generations musiker att utvecklas. Då musikproduktion och musikkonsumtion snabbt förändras arbetar emellertid allt fler som enskilda företagare på en allt större fri musikmarknad. Några kommer att få stor internationell uppmärksamhet, men alla är en del av byggandet av det svenska musiklivet. Läs mer på www.kmh.se

Sting

Sting är Nordens ledande accelerator och inkubator och Stings vision är att vara den bästa affärsinkubatorn och accelerator i världen. Sedan 2002 har vi jobbat med över 200 bolag, varav 68 procent fortfarande är aktiva och växer. Varje år utvärderar vi ca 600 startups som söker till våra program. Endast de bästa 5 procenten antas. Bland dem finns Yubico, Videoplaza, Volumental, Sellpy, Dreams och Karma. Läs mer på www.sting.co

Swedbank