Nordic Microcap Investment AB

Musikern Youssou N´Dour bygger bank med svenska pengar.

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2009 16:02 CET

Youssou N´Dour från Senegal är inte bara världsberömd musiker, han är också upphovsman till banken Birima som lånar ut pengar till fattiga konstnärer.

Nu går svenska Nordic Microcap in med nio miljoner och blir delägare i banken.

Den senegalesiske sångaren och musikern Youssou N´Dour har blivit affärsman. För två år sedan startade han banken Birima i Senegal som arbetar med så kallade mikrolån. Det ursprungliga syftet med banken var att erbjuda lånekapital till främst kapitalsvaga konstnärer och musiker i Senegal. Kundkretsen har vuxit snabbt och nu kommer en svensk aktör in i bilden.

Svenska Nordic Microcap Investment AB investerar nio miljoner kronor i Birima. Lars-Olof Hellgren, VD för företaget ser det som ett viktigt steg in i den västafrikanska finansmarknaden.

- Vi jobbar med det som kallas mikrofinans, det handlar om att erbjuda banktjänster åt fattigt folk som inte accepteras som kunder av de stora bankerna. Fattiga anses inte kreditvärdiga, de saknar ofta fast adress och har ytterst sällan någon säkerhet för ett lån. Det som de stora bankerna har missat, eller kanske struntar i är att alla dessa möjliga kunder tillsammans är ungefär en halv miljard individer. Bara i Afrika. Med rätt sorts bankverksamhet når vi dem, och det är inget mindre än en revolution. Äntligen kan fattigt folk spara och låna tryggt och säkert, under ordnade former, utan lånehajar som skörtar upp dem. För oss är det en lönsam affärsverksamhet, med en stark social ambition .

För Youssou N´Dour är det här en dröm som blivit verklighet. Femtio år fyllda och med en diger meritlista som världsartist vill han betala tillbaka till sitt fattiga land. Han började sjunga som barn på fester och bröllop. Redan som tolvåring var han känd i hela Dakar, huvudstad i Senegal och sedan steg hans stjärna snabbt. Han började samarbeta med stora utländska artister, bland andra Peter Gabriel och Paul Simon. 1994 hade han en stor hit med svenska Neneh Cherry, låten Seven Seconds.

Han har berättat att det var besöken i Europa som gav honom perspektiv på hans egen afrikanska bakgrund. Viljan att åstadkomma en positiv förändring växte fram. Resultatet blev banken Birima. År 2007 utsågs N´Dour till en av världens 100 mest inflytelserika personer av tidskriften Time Magazine.

- Birima var en kung som härskade över delar av det som idag är Senegal, på 1800-talet, berättar N´Dour. Han gjorde sig känd som en sällsynt klok och rättvis härskare, vilket vi afrikaner inte är så bortskämda med. Jag ville hedra hans minne genom att döpa min bank till Birima.

För mer information eller frågor angående investeringar i Nordic Microcap, kontakta Lars-Olof Hellgren, VD Nordic Microcap/Mikrofinanshuset på telefon 018- 41 81 213

Nordic Microcap Investment AB finns i Mikrofinanshuset, Uppsala. Telefon 018 - 418 12 00.

E-post info@mikrofinans.se

Hemsida www.mikrofinans.se