Riksförbundet Unga Musikanter

Musikfestival för unga musikanter i Västerås 2011

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 11:19 CET

MusikRUM Västerås "ung festival med glimten i örat" är en nationell musik- och kulturfestival för barn och ungdomar.

Festivalen arrangeras av Riksförbundet Unga Musikanter och anordnas från 2009 i Västerås. Festivalen är öppen för alla musik och kulturintresserade ungdomar oavsett genre. Vi fokuserar främst på ungdomar som spelar på en musik eller kulturskola runt om i landet, men alla är välkomna att delta. Festivalen riktar sig framförallt till ungdomar mellan 7-25 år. Festivalen är helt alkohol- och drogfri. Det brukar komma mellan 1500-3000 deltagare varje år. Besöksantalet på festivalen brukar uppskattas till ca 15 000.

För mer information:
Anders Berglund, projektledare
Telefon 021-133010
E-post: festival@rum.se

RUM för Sveriges framtida musikanter

Riksförbundet Unga Musikanter är landets tredje största ungdomsförbund med ca 500 medlemsföreningar i hela landet.

RUM skapar förutsättningar för unga musikanter och alla andra musik- och kulturskoleelever att fortsätta utveckla sitt intresse och sin förmåga.

Det gör vi med en bred kursverksamhet över hela landet, med vår egen festival, MusikRUM Västerås, och genom att ge stöd åt våra medlemsföreningars egen verksamhet.

Vi samverkar även med flera länsmusikorganisationer i landet samt med många kulturskolor. Vi skapar också opinion för den musikaliska återväxten efter år av nedskärningar i musikskolorna på många håll.