Ibn Rushd studieförbund

Muslimska folkrörelser för jämlikhet och mänskliga rättigheter i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2010 20:05 CEST

Ibn Rushd studieförbund i samarbete med Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa (SMFR) Sveriges Unga Muslimer (SUM), Förorternas riksdag (Forix) och Fredsagenterna, medverkar med ett seminarieprogram och en monter på Internationella Torget under politikerveckan i Almedalen. Temat för samarbetet är: Muslimska folkrörelser för jämlikhet och mänskliga rättigheter.

– Det är hög tid för Sverige att se till att den, i Europa, pågående demoniseringen av muslimer upphör. Runt om i Europa ser vi nu exempel på politiska beslut som strider mot demokratiska principer och som drabbar muslimer på olika sätt. De politiska partierna i Sverige har inför valet en viktig uppgift att skapa ett annat klimat och välja en annan riktning, än de odemokratiska tendenser som blir allt mer tydliga runt om i Europa, menar arrangörerna.

I arrangemanget på Internationella Torget, under årets politikervecka i Almedalen, sluter sig tre muslimska organisationer och två stora projekt samman för att synliggöra viktiga gemensamma politiska frågeställningar i organisationernas arbete för ökad jämlikhet, demokrati och delaktighet.

Seminarieprogram

tisdag 6 juli kl 15.30–16.30       Islamofobiepidemin – så botar vi den!

Medverkande: Edda Manga, doktor idéhistoria, Mohammed Amin Kharraki, ordförande Sveriges Unga Muslimer, Fatima Doubakil, debattör och ordförande för Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén, Elvir Gigovic, verksamhetsansvarig Byrån för Lika Rättigheter.

onsdag 7 juli kl 17.00–17.30     Ungas syn på etnisk och religiös diskriminering i arbetslivet

Medverkande: Riksdagspolitikerna Luciano Astudillo (s) och Fredrik Malm (fp) frågas ut om sina partiers åtgärder inom detta område av Hani Abdulkadir, Forix och Mohammed  Ibrahim Benmakhlouf, SUM.

torsdag 8 juli kl 17.30–18.00     Fredliga muslimer – finns det såna? Samtal med muslimska fredsaktivister

Medverkande: Faid Issa, styrelseledamot SMFR, Asuman Ünver, SMFR, Shafqat Khatana och Larvina Amin, Fredsagenter.

Ibn Rushd studieförbund kommer dessutom att medverka i Folkbildningsförbundets seminarium:

Möten och kunskap – ett vaccin mot främlingsfientlighet

onsdag 7 juli  kl 10-12 på Gotlands länsmuseum, Strandgatan 14, Caféet.

Första timmen har två samtalsinspiratörer ordet: Erik Amnå, professor i statskunskap vid Örebro universitet och ordförande i studieförbundet Bilda. Alexander Bengtsson föreläsare och reporter på tidningen Expo, som arbetar med att kartlägga antidemokratiska, högerextrema och rasistiska tendenser i samhället.

Moderatorer är Monica Stolpe Nordin, vice ordförande Folkbildningsförbundet och Martin Nihlgård, förbundsrektor Ibn Rushd.

Andra timmen bjuder studieförbunden in till minicirklar. Ibn Rushds cirkel har temat:

Islamofobin i Europa – hur ska vi stoppa demoniseringen av muslimer?

Cirkelledare är Othman Al Tawalbeh, nationell verksamhetsutvecklare Ibn Rushd.

Kontaktpersoner:

Pia Emanuelsson, kommunikations- och projektansvarig Ibn Rushd studieförbund

pia.emanuelsson@ibnrushd.se, tel: 0766-232269

Martin Nihlgård, rektor Ibn Rushd studieförbund

martin.nihlgard@ibnrushd.se, tel: 0707-699093

Ibn Rushd studieförbund blev 1 januari 2008 Sveriges nionde studieförbund och det första studieförbund som startats huvudsakligen av första och andra generationens nya svenskar. Ibn Rushd organiserar merparten av de muslimska föreningarna och församlingarna i Sverige. Studieförbundet arbetar i första hand med frågor inom områdena religion, integration, mångfald, demokrati och delaktighet. www.ibnrushd.se