Eco Innovation AB

Musslor, EU-bidrag eller STING-utmärkelse blir bästa miljönyhet i september

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 08:31 CEST

Musslor tar rosten, LIFE+ för innovativa solceller eller årets Cleantech-företag med STING? Vilken blir bästa miljönyhet i september? Eco Innovation har nominerat Biopolymer Products of Sweden, NLAB Solar och Svenska Aerogel för webröstning om bästa svenska miljönyhet i september.

Att Solarwave fick in Midroc New  technology som delägare blev bästa svenska miljönyhet i augusti. Mer än två tredjedelar av våra röstande besökare tyckte det var ett härligt kliv mot en grönare värld. Solarwave utvecklar, producerar och säljer soldriven vattenrening.

"De bästa miljönyheterna gäller innovationer som med vinstintresset kan sprida bra miljöåtgärder. Nya miljölösningar är det enda som kan rädda livet på jorden undan miljöhoten. " Det säger Erik Sandström, VD för Eco Innovation AB som ordnar nätröstningen.

Biopolymer products har chans få bort otäcka rostskyddsmedel med blåmusslor. Det visar forskning från KTH. Blåmusslor har en egenskap som skyddar exempelvis stål mot rost.

EU-bidraget LIFE+ går till NLAB Solar. NLAB Solar får i ett samarbetsprojekt med EU 17,3 miljoner kronor. Företaget ska visa en kostnadseffektiv metod för att framställa genomskinliga solceller (Dye-Sensitized Solar Cells (DSCs)). DSC är som en artificiell fotosyntes med ett färgämne som fångar upp solljus.

STING (Stockholm Innovation and Growth) har utsett Cleantech company of the year. Det blev Svenska Aerogel. Vinnaren får 100 000 kr. Företaget gör miljövänliga och återvinningsbara aerogel. Några kommande användningsområden kan bli isoleringsmaterial, absorption av oljor och fetter, färg och bläck och som katalytisk bärare.

Omröstningen har just börjat. Den avslutas 17/10 kl. 20.00. Alla är välkomna att rösta och påverka andra genom att skriva varför en miljönyhet är den bästa. http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/miljonyhet-september

Här är länk till beskrivning av Solarwaves Soldriven vattenrening som utsågs till bästa miljöyhet i augusti. http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/solarwave-augusti

För vidare information besök Eco Innovations hemsida http://ecoinnovation.se/eller kontakta Erik Sandström, tel 070-2994762, info@ecoinnovation.se.

Eco Innovation AB är ett familjeägt konsultföretag i Jönköping som registrerats 2008. Vi arbetar med EU-finansiering och Miljöinnovationer. Vi erbjuder:

• Skräddarsydd expertkonsultation med efterföljande skriftligt förslag på val bland EU:s finansieringsprogram inklusive design av ansökan vad gäller inriktning och sammansättning av partnerskap.
  • Stöd vid utveckling av projektansökningar till nationella och internationella program för EU-finansiering. Stöd erbjuds bara om ansökansarbetet är väl förankrat hos den ansökande organisationen och denna engagerar sig i utarbetandet av ansökan.
  • Utbildning om EU-finansiering och konferenser för ledare av internationella projekt.
  • Föreläsningar, presentationer, artiklar eller krönikor om EU-finansiering eller miljöinnovationer.
  • Annonser och förbetalda inlägg på sajten MILJÖINNOVATION OCH EU-BIDRAG.

Vill Du veta mer, se vår hemsida: http://ecoinnovation.se

Intresserad av samarbete: Kontakta gärna direkt, telefon 070-299 47 62, E-post: erik@ecoinnovation.se

Erik Sandström, Eco Innovation AB, SCIENCE PARK, Gjuterigatan 9, 553 18 Jönköping