Marathon.se

Mustafa Mohamed utsedd till decenniets svenska löpare

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2010 17:40 CET

På fredagen offentliggjordes utnämningen av "Decenniets svenska löpare".  En expertjury med elittränare och ledare var eniga i sitt beslut att utse Hälle IFs Mustafa Mohamed som varit i final i samtliga stora mästerskap sedan OS i Aten 2004 i specialgrenen 3000 meter hinder. Mustafa har dessutom under 00-talet tagit tre medaljer i terräng-VM, vunnit Göteborgsvarvet och Lidingöloppet.

Utnämningen kommer lite som påster på såren för "Musse" som just nu bara kan springa lite försiktigt efter en knäoperation i mitten av december.

Skadan och operationen var ett antiklimax på ett fantastiskt årtionde för Mustafa. Ett årtionde där han konsekvent leverererat när det verkligen gällt.

Juryn utrycker det så tjusigt i sin motivation:
Han har dominerat svensk långlöpning under hela 00-talet. Såväl på bana och landsväg som i terräng har han lyckats nå högsta internationella klass. Han har visat prov på förmåga att prestera som bäst när det verkligen gäller. Sviten med fem raka finaler i stora mästerskap är världsklass. Han har dessutom presterat på topp både i landsvägslopp och i terränglöpning där han tillhör den yppersta eliten.

De största framgångarna har Musse nått på bana och 3000 meter hinder där han varit i final i samtliga stora mästerskap sedan OS i Aten 2004. En gren som hade ett svenskt rekord som ansågs svårslaget. Men Musse kapade nästan tre sekunder på Anders Gärderuds världsrekordtid från den klassiska OS-finalen i Montreal 1976.
Den 28 juli 2007, i Heusden-Zolder i Belgien, sprang Mohamed på tiden 8.05,75 på 3000 m hinder. En världstid.

- Musse är egentligen inte så snabb, det är hans uthållighetsförmåga som är extrem, att kunna springa så snabbt som han har gjort på 3000 meter hinder, så nära sitt max trots att det står bockar i vägen, förklarar Marathon.se:s träningsexpert Anders Szalkai.

Mer information och intervjuer på Marathon.se

(bifogar bild för fri publicering)

För mer information om utnämningen kontakta Marathon.se chefredaktör Torbjörn Sköldefors, tel 070-7973755

Marathon.se grundades 1996 och är idag Sveriges största Internetplats för löpning.