Mattias X Lundberg AB

MXL AB blir personalkooperativ

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2016 08:35 CET

Mattias X Lundberg, ägare till koncernen MXL AB, planerar att skänka 45 procent av ägandet i sin koncerns verksamhet till sin personal, och därmed skapa ett i dagsläget 400 personer stort kommersiellt personalkooperativ. Bolagen inom koncernen återfinns inom bland annat hemtjänst, personlig assistans, måleri, städverksamhet och anbudsjuridik. De är belägna främst i Umeå, men även i Västernorrland, Västerbotten, Norrbotten och Dalarna.

–Personalkooperativ är ett modernt och schysst sätt att tänka kring delaktighet i vinst, ett sätt att öka inflytandet och motivationen för alla. Jag är övertygad om att delaktigheten kommer att öka den totala vinsten i slutändan, och det känns bra att därefter gemensamt dela på frukterna av vårt arbete. MXL AB är en koncern med många fina verksamheter och flera lovande projekt som personalen får del av, säger Mattias X Lundberg.

Koncernen MXL AB gick förra året med en mindre förlust men har nu vänt till lönsamhet och det lönsamhetsarbetet går stadigt framåt.

– Personalkooperativet kommer att bli fantastiskt bra för både personal och kunder, en form av kommersiell gemenskap. Det här är en tanke som har mognat fram under flera år, och jag har fått input till att ta steget från personer på den politiska vänsterkanten som jag respekterar. Vem vet, kanske kommer vi i framtiden att kunna införa sex timmars arbetsdag också, säger Mattias X Lundberg.

Villkor och struktur för personalägandet kommer att presenteras efter att all juridik kring överlåtelsen är klar. I samband med att personalkooperativet införs kommer ny styrelse med personalrepresentanter att utses.

För mer information, kontakta Kicki Blom, vice vd: 072-585 98 99

MXL som drivs av huvudägaren Mattias X Lundberg består i dagsläget av 17 bolag med verksamhet inom bland annat vård och omsorg samt måleri och fastigheter. Koncernen sysselsätter idag närmare 400 personer i Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Dalarna. Huvudkontoret ligger i Umeå där verksamhetens fokus finns idag.