Philipson Söderberg AB

Mycket Kentucky i Woodford Reserve Bourbon

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 11:23 CEST

Woodford är ett state-of-art-destilleri med eget vatten, små handslagna kopparpannor och nya rostade ekfat på rader. Därtill har de ett eget stall med rashästar som tävlar i hästtävlingen Kentucky Derby som varje år lockar cirka 1,5 miljoner besökare.

Kentucky Straight Bourbon whiskey

Enligt lagen ska bourbon vara gjord på minst 51% och max 80% majs, vara lagrad i minst två år och tillverkad i USA. Denna Woodford Reserve uppfyller normerna med råge. Den är en äkta bourbon som är trippeldestillerad – från Bourbon County, den har lagrats upp till åtta år på nya rostade fat av amerikansk vitek. Är vacker och klar bärnstens-färgad. Doften är mogen, fyllig, rund med inslag av ek, vanilj, ett uns kokos och Marabou schweizernöt. Smakrik och stadig med elegant fin smak, rund och mjuk i fin balans mellan de söta och torra ingredienserna. En riktig ”fin-bourbon”. Mycket Kentucky.

Det finns åtskilliga sätt att njuta av bourbon. Vissa argumenterar för att dricka den rakt av, andra säger att den ska njutas ”on the rocks” eller med några droppar vatten – eller som grund till en härlig cocktail. Sanningen är att alla sätt fungerar utmärkt.

Woodford Reserve Bourbon finns över 30 länder men säljs mest i USA. Destilleriet heter Labrot & Graham och har vunnit många guldmedaljer i prestigefulla tävlingar runt om i världen. Varje år besöker tusentals människor det vackra destilleriet en anläggning från 1812 som dammades av 1972 av Brown-Forman, stolta ägare av bl a Jack Daniel’s.

Den 15 juni lanserades 600 flaskor Woodford Reserve Bourbon  i tillfälliga sortiment. Pris 399 kr, nr 10359.

Woodford Reserve Bourbon finns alltid i beställningssortimentet, då med varunummer 89747. Samma pris, 399 kr.

Alla flaskor är numrerade.

Allt om Kentucky Derby www.kentuckyderby.com

Mer om Woodford, bilder, recept och Kentucky Derby www.woodfordreserve.com

Produktchef Erik Leijonhufvud erik.leijonhufvud@philipsonsoderberg.se

För bilder mm kontakta Caroline Låftman caroline.laftman@philipsonsoderberg.se

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg är ett självständigt dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation. Med tradition och erfarenhet i branschen, både internationellt och på den svenska marknaden, fyller Philipson Söderberg en viktig roll i att nå visionen - att bli den ledande koncernen inom alkoholhaltiga drycker i Norden, Baltikum och norra Europa.