Kindo Network Ltd

MyHeritage förvärvar det sociala familjenätverket Kindo

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 13:47 CEST

London, England samt Tel Aviv, Israel - 23:e september, 2008 - MyHeritage, en av världens populäraste webbsidor för familjer tillkännagav idag förvärvet av det sociala familjenätverket Kindo. MyHeritage har fler än 25 miljoner medlemmar över hela världen och är känt för sina kraftfulla verktyg som hjälper familjer att efterforska sitt ursprung och hålla kontakten, däribland "Smart Matching" och automatisk fototaggning. Kindo-teamets erfarenhet inom sociala nätverk kommer att hjälpa MyHeritage att uppnå visionen om att bli ett Facebook för familjer. Som en del i förvärvet kommer MyHeritage även att etablera ett nytt kontor för kommersiella operationer i London.

"Genom att inkludera Kindos team i MyHeritage står vi i en starkare position för att kunna förverkliga vår vision om att koppla samman familjer över hela världen", säger Gilad Japhet, grundare och VD för MyHeritage. "Synergin mellan vår innovativa och sofistikerade teknik samt Kindos kunskap om sociala nätverk och marknadsförings-expertis kommer ytterligare att förstärka vår position som marknadsledare. Kindo har framgångsrikt skapat en tjänst som är ett nöje att använda, med ett utmärkt rykte och en stor användarbas."

MyHeritage, grundat av VD Gilad Japhet, hjälper människor över hela världen att upptäcka, hålla kontakten och interagera med sin familj och enkelt släktforska. Tjänsten är unik i sin internationella bredd, för närvarande översatt till 25 olika språk med fler på listan att lanseras. Den imponerande tillväxten kommer av ett växande önskemål bland familjer att hålla kontakten och lära sig mer om varandra samt dela foton. MyHeritage kan användas genom webbsidan eller genom att ladda ner ett enkelt gratisprogram till en dator. Genom att slå ihop MyHeritage och Kindo kommer ett större familje-nätverk att skapas vilket omedelbart skänker ett ökat värde till den gemensamma användarbasen.

Det London-baserade Kindo-teamet kommer att utgöra en viktig del av MyHeritage, och de går nu samman för att uppnå företagets vision om att bygga den bästa platsen på Internet för familjer. Kindos användare får nu enkel access till MyHeritage unika teknik, som hjälper dem att upptäcka och lära sig nya saker om sin släkts ursprung. De kommer också kunna ha glädje av MyHeritage foto-taggningsteknologi, som automatiskt känner igen personer på foton, vilket gör det lättare för familjer att organisera, söka bland och dela sina foton.

"MyHeritage och Kindo delar en gemensam vision om framtiden för familjer på Internet. Vi båda vill ge folk ett enkelt och roligt sätt att hålla kontakten, planera släkthändelser, dela minnen och stärka banden trots geografiska avstånd", säger Nils Hammar, medgrundare till Kindo. "När jag jobbade på Skype såg vi hur kraftfullt Internet kan vara för att hjälpa familjer att kommunicera och nu vill vi ta det ett steg till med MyHeritage."

Om MyHeritage
MyHeritage grundades av en grupp människor som kombinerar sin passion för släktforskning med utveckling av innovativ teknik. Det är nu ett av världens ledande nätverk för familjer och den näst största platsen för släktforskning i världen. MyHeritage finns på 25 olika språk och har fler än 25 miljoner medlemmar och 265 miljoner profiler. Företaget är baserat i Bnei Atarot, nära Tel Aviv i Israel. För mer information, besök www.myheritage.com. En video med den nya fototaggningstekniken finns här:

Om Kindo
London-baserade Kindo, grundat år 2007, är ett internationellt fokuserat familjenätverk som spänner över generationer. På Kindo kan användare bygga nästa generations släktträd och hålla kontakten med sina närmaste. Kindo finns på 17 språk, däribland arabiska, kinesiska, ryska samt hindi. Företaget är stöttat av internationella toppinvesterare, däribland The Accelerator Group (TAG), Stefan Glänzer (last.fm, myblog.de, ricardo.de) och Ambient Sound Investments (ASI), ett investmentbolag grundat av de ursprungliga ingenjörerna bakom Skype.

För mer information, kontakta:

Martin Sandberg
martin@myheritage.com