Mediahem Norden AB

Myresjöhus och Mediahem bygger intelligenta hus.

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 14:11 CET

Företagen Mediahem Norden AB och Myresjöhus AB inleder unikt samarbete i Norrland. Det är i första hand husköpare i Myresjöhus norra distrikt som kommer att ha möjligheten att utrusta sitt hus med uppkopplad hemautomation. Totalt per år levererar Myresjöhus och Smålandsvillan ca 200 nyproducerade villor eller grupphus från Dalarna och norrut. Myresjöhus i Umeå är först ut att erbjuda produkten som ordinarie tillval.

Det intelligenta system Mediahem erbjuder möjliggör styrning och övervakning av elektronisk utrustning som till exempel belysning, strykjärn, tv, datorer, kaffebryggare och fläktar. Systemet kan, förutom att slå av och på utrustningen, även mäta och visa aktuell elförbrukning på de enheter som är inkopplade. Systemet kan sedan successivt byggas ut med smarta sensorfunktioner som larm, temperaturmätare, fuktmätare, kamera, läckagevarnare med mera.

Hushållet kan även styra och övervaka all denna utrustning via en internetuppkopplad dator eller mobiltelefon, vart de än befinner sig i världen. Till exempel kan fönsterbelysningen tändas och släckas trots att familjen är på semester, kontrollera att fönster och dörrar är stängda, slå av kaffebryggaren som glömdes bort i morgonstressen samt effektivt bidra till en lägre elförbrukning genom att minimera antalet apparater som står i stand-by läge.

”- Direkt vid första mötet tyckte Myresjöhus regionchef Håkan Hedman att det lät intressant att deras kunder via mobiltelefonen ska kunna kontrollera och bevaka sitt nyinköpta hus. Att systemet även redovisar aktuell strömförbrukning för olika elektroniska enheter gör att det också blir enklare för hushållen att påverka sin elförbrukning. Jag tycker det är riktigt roligt att Myresjöhus direkt såg nyttan med dessa produkter, och jag är inte förvånad att det är just Myresjöhus som tar steget och erbjuder ny och praktisk teknik i sina hus säger Inge Stokka, VD för Mediahem.”

Om Myresjöhus

Myresjöhus AB ingår i BWG Homes AB och är en av Sveriges ledande småhusproducenter. Vi levererar årligen ca 1000 småhus, genom egenutvecklade projekt, samarbeten med professionella aktörer och till kunder med egen tomt. Vi har ca 45 säljkanaler i hela Sverige och tillsammans med vårt systerföretag SmålandsVillan AB har vi ca 11 % marknadsandel. BWG Homes AB är en del av BWG Homes ASA som är börsnoterat i Norge.

Om Mediahem

Mediahem är ett teknikföretag som i första hand arbetar med hemautomation och det digitala hemmet. Vi erbjuder våra kunder, förutom traditionella IT-tjänster, flexibla lösningar för att styra och övervaka hem, kontor och kommersiella fastigheter via en uppkopplad dator eller mobiltelefon vart än de befinner sig. Vi för en konstant omvärldsbevakning för att alltid kunna erbjuda kvalitativa tjänster och produkter i teknikens absoluta framkant.

Mediahem - Connecting Life

För mer information kontakta:
Mediahem, Inge Stokka 0935-150000. www.mediahem.se
Myresjöhus, Håkan Hedman 090-714880. www.myresjöhus.se

Vi för en konstant omvärldsbevakning för att alltid kunna erbjuda kvalitativa tjänster och produkter som ligger i teknikens absoluta framkant.

Tekniker som Z-Wave och Zigbee ligger oss varmt om hjärtat varför en stor del av vår verksamhet ligger kring produkter som stöder dessa tekniker.

Vår övertygelse är att den trådlösa tekniken kommer utvecklas och tillämpas så mycket att den inte bara kommer att utgöra grunden i våra hemmanätverk, utan även i offentliga miljöer, kontor och vårdinrättningar.

Mediahem - Connecting Life