Centerpartiet i Sollentuna

Myrhed (C) vill starta ett läns-nätverk för överdäckningar

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 12:05 CET

En kartläggning som Dagens Nyheter genomfört visar att överdäckningar av större vägar är på gång i flera delar av Stockholms län. Anna Myrhed, gruppledare för Centerpartiet i Sollentuna, välkomnar utvecklingen. Hon vill nu ta initiativ till ett länsövergripande nätverk med överdäckningar på agendan.

– Jag tror att Stockholms län behöver ett nätverk för överdäckningar. Vi behöver diskutera de här frågorna tillsammans över kommungränserna. Ska överdäckningarna bli verklighet krävs trots allt samarbete mellan såväl kommuner som landsting och staten, säger Anna Myrhed (C).

Att Centerpartiets vision om överdäckning blivit en infekterad fråga lokalt i Sollentuna ser inte Myrhed som ett hinder för en framtida diskussion:

– Allt fler röster höjs för att den här utvecklingen hör framtiden till. Att majoriteten i Sollentuna inte velat komma överens med oss i överdäckningsfrågan är en sak. Att intresset är större bland deras partikamrater i våra grannkommuner är något annat. För mig har det viktigaste hela tiden varit ta ansvar för medborgarnas hälsa och regionens utveckling, säger hon och fortsätter:

– Alla som delar uppfattningen att överdäckningar behövs får gärna ta del i det fortsatta arbetet. Jag har redan många på min kontaktlista. Jag vet också att det finns medborgare som börjat organisera sig för överdäckning här i Sollentuna. Kan vi samla goda argument och spännande idéer tror jag att det blir lättare gå från vision till verklighet.

Anna Myrhed presenterade så sent som i våras en visionsskiss för hur hon och Centerpartiet i Sollentuna vill göra en överdäckning längs E4:an från Helenelund till Häggvik. Hon har inte gett upp hoppet om att få till stånd en utredning av en sådan lösning.

– Det är så många som skulle ha så mycket nytta av att luften blir bättre, närmiljön tystare, och att mark kan frigöras för bostäder. Frågan handlar om hela Stockholmsregionens framtid, säger Anna Myrhed.

För mer information, kontakta gruppledare Anna Myrhed på telefon 070-334 12 86.

-------------------------------------------------------------------------------------

www.sollentunacentern.se  |  www.centerpartiet.se